S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 3 november 2013

Demokrati för solidaritet och samverkan- globalt


Ett gäng pågar från Karasburgh, Namibia som jag fick tillåtelse att fotografera.

Jag undrar nu varför jag blir så himla irriterad då jag läser M bloggarna i Hörby.

Kanske känner jag mig påhoppad och vill försvara mig eftersom jag själv deltagit i 2 av resorna till Karasburgh, Namibia. Pengar söks och visst är det skattepengar centralt och vi lägger tjänstemannatid, vilket vi självklart skall göra.


Nä, jag blir irriterad då jag upplever att M bloggarna inte har rent mjöl i påsen, de använder sina stridigheter i Moderatgruppen till att kasta paj på allt som händer där kommunalrådet är inblandat. Vi socialdemokrater deltar inte i era strider. 

Jag betackar mig för att få något smolk i min bägare som aldrig fylls med en droppe alkohol för en skattekrona. För den delen anser jag att vi skall ha nolltolerans i alla politiska organ gällande alkohol.

Därför blir jag irriterad och arg...när de får in mig i Staffanstorpsstrulet med alkohol. Det är Moderaternas egen moderatnisse misskött sig grovt och tar time out , de är en skam för alla oss som vill göra ett hederligt och bra hantverk som politiker.

Demokrati och rättigheter

Jag var som ung SSU:are aktiv på Nya Torg i Hörby med  appellmöte, vi stred för fattiga arbetare i Sydafrika, vi stred för att arbetarna som tillverkade material till Coca cola, Fanta och Sprite även de skulle få anständiga villkor i vardagen. Där på torget med hes röst och med Olof Palme som partiledare grundlades mitt patos för mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet.

Resorna jag deltog i till Karasburgh gav mig en massa nya tankar, den gav mig förståelse på ett djupare sätt för det demokratiska hantverket, som i och för sig M bloggarna här i Hörby skulle ha undervisning i.

Resan gav mig insyn i svårigheterna att anordna demokratiska val med valintegritet. Den gav mig insikter i samhällsbyggande och planering av gator, vägar, avlopp och sophantering. Samt möjligheter för småföretagande för att öka välstånd, skolning och folkhälsa. Henrik Andersson (S) har utvecklat den senaste resan på sin blogg Röda Henrik.


SIDA som arbetar för att bekämpa fattigdom, stimulera och utveckla demokratier.
Hörby är som bekant medlem i ett samverkansprojekt med ömsesidigt utbyte. Hörby är ingen liten ankdamm utan en del i Skåne, Sverige och världen. Tänt globalt.


Sida har tagit beslut om att stödja samarbeten mellan kulturaktörer i Sverige och sex andra länder: Namibia, Botswana och Sydafrika, Kina, Indonesien och Indien. Syftet med stödet är att bidra till att minska fattigdomen genom att öka de demokratiska rättigheterna och tillgången till den egna kulturen. Bistånd och demokratiprojekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.