S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








måndag 25 november 2013

Frågor till styrande majoriteten om deras personalpolitik

Idag lämnar jag in tre frågor ang. den förda personalpolitiken i socialnämnden.

Jag vill även förtydliga efter ett påpekande av Per Elis (M)  som uppfattad det att jag gick åt personer som var anställda. Så äro icke faktum jag är endast intresserad av att femklövern har en bra personalpolitik och att de utformar sitt politiska ledarskap enligt god ton och inte baserar detta på tyckande. De som följt mina synpunkter på socialnämndens arbetsutskott och på socialnämnden vet att jag endast menar att femklöverns ledarskap inte hanterar uppdraget med personalfrågan.


Det var precis ett år sedan som det bestämdes i kommunfullmäktige att det skall inte spenderas pengar på fortbildning och kompetens. Nu vet vi ju att det kommit statliga pengar för utbildning av undersköterskor, men självklart kostar detta vår kommun timmar och så måste ju ske.

Jag har tagit upp ett antal gånger hur bemanningsenheten fungerar, alltså den enhet som skall försörja vår. En mängd frågor cirkulerar men nu är det ambulansutryckning igen.

1.  
Är det god personalpolitik att avslå samtliga ansökningar av semestrar över helger syfte att minska antalet timanställda för att minska ökade kostnader?

2. Anser Birger Larsson att politiker i socialnämnden skall berätta för chefer hur schema, ledigheter och tjänstgöring skall bedrivas och utformas?

3.  Vad är ordförandens uppfattning om följande utbrutna strofer ur samtalen som förs i socialnämnden
-              att personal inom hemtjänst systematiskt lägger semesterdagar på helger och röda dagar. Hur är             denna systematik analyserad?
-           
Samt uttalanden gällande personal inom hemtjänst som
-          -om man har utbildat sig till vård och omsorg måste man förstå att det innebär schemalagd arbetstid på    helger och röda dagar. 



Socialdemokraterna i Socialnämnden är starkt kritiska till hur samtalen förs i nämnden över personalens prestationer och deras anledning till att söka semester på helg eller jul och nyår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.