S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 27 oktober 2013

S märkta satsningar i socialnämnden budget 2014




Socialdemokraterna i Hörby satsar på ökad kvalitet i äldreomsorgen och psykiatrin, för detta behövs ökad kompetens. Därför lägger vi  i första hand en utökning på demenssjuksköterska med 50 % för att utveckla demensvården och 50 % psykiatrisjuksköterska för att utveckla socialpsykiatrin som varit eftersatt allt sedan tjänsten inte tillsattes av femklövern under förra mandatperioden.

Vi avser även att se över bemanningsenheten då vi inte kan se helheten och nyttan med verksamheten. Den är alltför långt i från sitt uppdrag, vilket skall skötas på närmre håll och inte från kommunhuset.

Vi vill även att de chefstjänster som ej tillsättes i besparingssyfte skall utlysas, utan chefer och ledare fungerar inte utveckling och strategi.

 Något av vår S märkta budget.
  
Utökning med 50 % Demenssjuksköterska för att möta möjliggöra ett fungerande demenscentra      i    Hörby vilket även omfattar det tvärprofessionella demensteamet.

  - Utökning med 50 % psykiatrisjuksköterska, för att möta behovet från individer med psykisk              ohälsa samt det ökade kommunala uppdraget med samverkansavtal med Region Skåne

-  Utökning med 20 % Frivilligsamordnare som skall hanterar frivilligverksamhet inom äldre,            LSS, psykiatri, integration mm.

  
- Minskning av budgeten med 100 000 för politisk verksamhet

 - Full kostnadstäckning till kostenheten från Barn och utbildningsnämnden , idag betalar inte              skola och förskola för den mat Socialnämnden  levererar till Bun.

 - Översyn av bemanningsenheten - S tror att det finns funktioner som kan hanteras av chefer i                    nära samverkan med vårdpersonalen , idag sköts bemanningen långt ifrån verksamheten. 



Det skall bli intressant att höra hur kommunfullmäktige ställer sig till våra förslag i budget 2014.

Men säkerligen måste vi ha ett nytt majoritetsförfarande i det kommande valet 2014 för att få igenom våra satsningar på en säker och kvalitativ vård och omsorg för Hörbyborna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.