S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 12 oktober 2013

Vet inte Miljöpartiet vilka förslag som lagts i kommunen?

Lånebild jag fått av politisk motståndare :) 


Vet det ena partiet vad det andra gör?? 




Det är otroligt spännande att delta i det politiska spelet i Hörby. Jag och Heidi Laine - Lundgren, min parti kollega lämnade in en motion gällande sommararbete och praktik för våra ungdomar. Denna avslogs i kommunfullmäktige, enhälligt av femklövern.

Motion praktikplatser för unga det märkliga är att kort därefter lämnar Miljöpartiet in i stort sett samma motion som nu får sitt fulla gehör av femklövern.  Se Skånskans rapport.

Varför ville man då inte ta hela S motionen när vi hade den uppe för behandling??  Var de för sent ute. Miljöpartiet  har enligt min mening inte förstått innebörden av Socialdemokraternas motion ang. praktikplatser för unga. Eller vill de själv ha kredit för att de var sena på sina förslag.

Till detta vill jag ju säga att jag ger mitt fulla stöd för Mp motionen konstigt vore ju annars innehållet är detsamma som Socialdemokraterna fick avslag på men som nu Miljöpartiet får bifall på ?? Eller har jag kanske missat någon stor avgörande del i Mp förslaget, isåfall skall jag genast besinna mig.

Den delen i vår motion som rörde sommarpraktik för unga med funktionshinder fick vi bifall för och ett arbete påbörjades tyvärr allt försent. Planeringen kom på agendan i mars med att utforma målet med att ge praktik för unga med handikapp/funktionshinder. Jag har pratat med flera föräldrar som var mycket glada för möjligheten till sommararbete. Bekymret var den sena planeringen för fungerande sommarjobb. Socialdemokraterna ser framemot en starkare och bättre plan sommarjobben nästa år för unga med funktionshinder.


Del av vår motion:

Praktikplatser för unga 16-20 år leder med all säkerhet till minskad arbetslöshet, ökad självkänsla och ett aktivare samhällsengagemang
Att pröva på arbete i form av sommarpraktik är en viktig utveckling för ungdomarna. Det är en träning inför det kommande arbetslivet. 
Möjlighet ges till ungdomar att tjäna egna pengar, man stimuleras i social samverkan på en arbetsplats. Sommaren blir mer meningsfull, kontakten med en arbetsplats ger kunskap i hur ett arbete fungerar. 
En viktig möjlighet ges till referenser då nästa arbete skall sökas. 
Hörby kommun erbjuder genom kommunstyrelsen ungdomar i åldern 16-19 år praktikarbete under 3 veckor på halvtid. Enligt barnbokslutet 2011 fick 54 ungdomar praktikarbete.
Tidigare inlägg i ämnet i min blogg

1 kommentar:

  1. Det beror nog inte på partitillhörighet att socialdemokraternas förslag inte gick igenom.
    Anledningen är nog beroende på personliga relationer. Det speglar artikeln myckettydligt

    SvaraRadera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.