S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 26 oktober 2013

Politiskt hantverk och Socialnämnden

Ett bra tag i nypan ger bra möten oavsett i vilket forum mötet försiggår


De senaste åren i Socialnämnden i Hörby ger mycket att fundera över för den som är intresserad av politik.

Jag skall inte påstå att jag är en hantverkare i ämnet mötesteknik, men att det finns mer att begära av femklövern vill jag påstå. 

När det gäller den nödvändiga översyn av kostnader för nämndens kostnader för mat och kök vilket inkluderar matleveranser till skola, förskola och äldreomsorgen, så verkar förhandlingarna strandat med ordföringarna (Fp och M) i Socialnämnden och barn och utbildningsnämnden.  Under ärendebehandlingen på senaste socialnämndsmötet lägger Moderaterna ett förslag att vi skall samtala med BuN, så att BuN skall betala fullt ut för den mat som Socialnämnden förmedlar till skolor och förskolor.

Tappat greppet

För oss i oppositionen blir läget ännu mer förtvivlat då det står klart  för oss att de tappat det uppdraget som nämnden tillsamman med förra ordföranden Jane Cimmerbeck lade till Bun. Vilket var att socialnämnden skall ha full kostnadstäckning för matleveranserna/tillverkning. På frågan från mig om inte samtalen pågick så var man helt frågande. Vilka samtal? Ja, så blir det när man byter och strular i med olika poster. Jag har själv varit med i samtalen och förutsatte att dessa skulle ha fortsatt.

På Socialnämndens arbetsutskott beslutade sig M+C+FP att föreslå att de äldre som bor på särskilt boende skulle få ökade avgifter för att täcka  kostnadsunderskottet.  Beslutet i sin helhet.

Beslut
Arbetsutskottets förslag till socialnämnden

  • Socialnämnden lägger kostnadsredovisningen till handlingarna och uppdrar åt förvaltningen att höja matpriset för heldygnsmåltiderna på särskilt boende från 85 till 90 kr/dag, och därmed öka intäkterna, för att täcka det befintliga intäktsunderskottet inom äldreomsorgen.  
  • Socialnämnden översänder ärendet till barn- och utbildningsnämnden föryttrande.  
  • Socialnämnden översänder ärendet till kommunstyrelsen/budgetberedningen med förslaget att kommunstyrelsen tar fram ett kommunövergripande kostnadsfördelningssystem baserat på faktiskt kostnader för kostens verksamhet.
Yrkanden
Susanne Meijer (S) begär att få lämna en protokollsanteckning i ärendet.
Beslutsordning :
Ordförande frågar utskottet om beslut kan fattas i enligt med förvaltningens förslag med tillägg i enlighet med det förslag som diskuterats vid överläggningen. Ordförande finner att utskottet beslutar i enlighet med detta. Ordförande frågar därefter utskottet om anteckning från Susanne Meijer (S) kan läggas till protokollet och finner att utskottet beslutar att inte medge en protokollsanteckning. 
 
Reservation mot beslutet
Susanne Meijer (S) reserverar sig mot beslutet. 


Kovändning av femklövern

Intressant blev det sedan på Socialnämndens möte den 24/10 i Torsdags, då femklövern efter debatten om kosten gjorde en kovändning och återremitterade kostnadsökningen för våra äldre på särskilda boenden. Så nu blir det ingen  höjning. Möjligen i framtiden, men då måste det vara rättvist och Barn och utbildningsnämnden skall göra rätt för sig.


Sen var det dags för budgeten 2014 och äskanden till budgetberedningen

Nya förslag till budgeten var framtagna till budgetberedningen (efter soc.au 7/10 ) och  på frågan var de kom ifrån så visade det sig att ett det extrainsatta arbetsutskottsmötet för ett individärende som ej hanns med den 7/10 hade fått fler ärende på agendan utan utan oppositionens vetskap.

Mycket beklämmande anser jag eftersom det extra mötet endast var utlyst som ett akut individärende. Detta är ett demokratiskt dilemma och något som jag inte kan acceptera. Jag fick inte något bra svar från ordföranden heller utan endast , ja nu blev det så.  Helt klart skall inte Socialdemokraterna hantera frågeställningarna under nästa mandatperiod på detta vis, om  vi får förtroende från väljarna att leda Hörby kommun.

Socialdemokraternas budgetsatsningar i Socialnämnden

Socialdemokraterna återskapar psykiatrisjuksköterska 50 % och  utökning av demenssjuksköterska med 50 %  och en tjänst på 20 % frivilligsamordning.

Vi anser att  vi kan dra ner på politisk verksamhet med ca 100 tusen kronor. Detta omfattar några av de möte som vi yrkat avslag på, vilka vi anser skall skötas av de politiska föreningarna på deras fritid.
Bla organisationsgrupp för socialförvaltningens utveckling och arbetsgrupp för införandet av lagen av valfrihet.


Glädjande idag är att läsa i Skånskan om de fina satsningar vi gör i  Hörby när det gäller att arbeta mot droger och att  se och höra ungdomarna i tid. Våra fältare berättar i Skånskan att :
13,4 procent av eleverna i årskurs nio (av dem som har svarat på undersökningen) säger att de har provat på narkotika. Snittet i Skåne är åtta procent. Levnadsvane undersökningen visar även att många unga tidigt kommer i kontakt med alkohol i hemmet, och bjuds på alkohol av föräldrar och äldre syskon.

Jag blir stolt över vår fantastiska personal med det engagerande arbetet de gör , de är en förebild för hela Sverige


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.