S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








måndag 16 september 2013

Vem äger luften - Jo, folket i Hörby.

Sol ?? Vind ? och Vatten ??



Ja, vindkraftfrågan är het i vårt land och även så i Hörby. Det är viktigt med ström i uttaget för hur skall vi i dagens moderna samhälle annars kunna koppla upp oss i etern.

Nu nalkas vi oss jul och då ökar uttag av el förståeligt nog, då vi behöver värma våra hus och lägenheter. Men kanske skulle vi ha speciella jack till de elkonsumerande apparater som inte är nödvändiga. Jag tänker på locktänger, hårtorkar, julgransslingor och allt annat julpynt.

Faktiskt en intressant tanke att ha olika kontakter beroende på hur nödvändig elen är för överlevnaden.

Jag är en stark motståndare till kärnkraft, har alltid vart och kommer alltid att vara. Vi måste ha bra alternativ till kärnkraften och då är det såklart inte brunkol och annan skit. Vilket är det vanliga argumentet som jag alltid får av kärnkraftsförespråkare.


Nu har vi två nya tillstånd för etablering av verk.

Byggnadsnämnden sa ja till verken. Jag tycker faktiskt att de som använder vår Hörbyluft för att utvinna energi borde lägga en rejäl peng för uttaget till en pott som skall användas för utvecklande av nya energialternativ.

Sen kan det och skall diskuteras var vi skall ha vindkraft. Att ha en stor och bra diskussion i Hörbys kommunfullmäktige innan beslut är bra och jag hoppas att så sker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.