S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








måndag 16 september 2013

Bostadspolitik

Bygga och bo

Detta område har diskuterats febrilt i min familj de senaste åren eftersom mina ena dotter är student.
Det första studentåret fick hon en fantastiskt fin studentlägenhet  med kök, toa och dusch i lägenheten i Malmö och på det anrika gamla ombyggda Värnhemssjukhus.

Då hon nu för andra året studerar i Stockholm ( totalt 4,5 år )  så började resan med att vara inneboende först hos en familj en månad, sedan fick hon hyra ett rum i en lägenhet till april i år. Därefter inneboende i ca 2 månader hos en annan person. Sommaren har hon tillbringat hemma i Skåne.

Överlycklig fick hon en studentlägenhet i Solna. Då hon förra veckan skulle installera sig för första natten, så finner hon att det redan finns hyresgäster i lägenheten. Nämligen ett rikligt antal vägglöss. Det krävdes ytterligare 4 lägenheter för att får ett rum utan hyresgäster. Där finns hon nu.

En liten lus, men ni anar inte vad som dolde sig bakom lister och matta.



Då kan mina läsare undra varför jag skriver om detta.

Vi måste ha fler lägenheter generellt i samhället, både för studenter i Stockholm och i resten av Sverige. Studentbostäder är avgörande för Sveriges utveckling, man måste bo för att studera.

En klar klasskillnad finns här då de föräldrar som haft råd att spara  i olika bostadsföretag som tex HSB har givit sina barn en bra start på lägenhetsjakten. Men hur skall den ungdom som inte haft den ekonomiska stabilitet i familjen, kunna slå sig fram på marknaden i jakt på ett studentrum eller om det inte finns ett sparkapital att ta av till hyran.

Till detta skall vi inte glömma att bostadsmarknaden är helt avreglerad så uthyraren, den privata, kan sätta vilken ockerhyra som den vill. Vilket min dotter fick känna av med otaliga sanslösa erbjudande.


Vi behöver bra lägenheter till de som inte får jobbskatteavdrag eller den generella lönehöjning på ca 700 kr i årets uppgörelse Löntagarna har aldrig haft det så bra

För precis så här är det med Moderaternas arbetslinje. För pensionärer, studenter alla de med funktionshinder och arbetsskador, arbetslösa personer. De får inte en krona, jo, förlåt om jag kommer ihåg rätt skulle väl pensionären får en 100 lapp extra, som snabbt äts upp i andra ökade avgifter.  Men alla andra står där med sin minskade börs i handen. Nya fattig Sverige en Moderat politik.

Men vad händer i lilla Hörby

Ja, inte så mycket.
Innan vi byggde vårt Höghus så diskuterade vi politiker i Socialnämnden ca 7 år sedan, i förarbetena att vi skulle ha ett höghus med blandat boende för unga och gamla för de med funktionshinder. Vi pratade om ett gästrum, frisör och fotvårdare på bottenplan. Vi talade om dagrum och möjligheter för  tex anhörigföreningar att ha viss verksamhet. Allt detta försvann i processen. Tydligen skulle det bli för dyrt. 

Höghuset vad hände egentligen. Nu skriver skånskan om att hyran är dyr, ja inte mycket dyrare än Sockerbitshusen vid Kajsa Kavatsgata eller Vallgatan på gamla busstationen. Men troligen finns det för många av de stora lägenheterna, vad jag minns av förarbetena var de små lägenheterna fler i antalet än vad det fanns i slutresultatet. Men det går ju att ändra ändra genom att bygga om de stora lägenheterna till mindre. Gör om de i markplanet till gruppbostad för unga funktionshindrade. Tänkt så härligt nära busstationen då de skall till nöjen eller till sitt arbete, nära Karnas Backe för sin motion och nära till nödvändiga faciliteter som apotek, bank och mataffärer.


Bygg inte en pendlarparkering nästan mitt i byn

Vi måste bygga i Hörby och då framförallt bra funktionella lägenheter för personer med låg eller mellaninkomst hyra. Jag tycker absolut inte att vi skall ha en pendlarparkering mitt i byn på Statoil marken, bygg istället. Det är en på tok för bra plats för att ha bilar på. Ett helt fel förslag , bilen får ställas upp mot industriområdet, nog finns det en markplätt att asfaltera där.

Moderata oredan 
SSU i Hörby motionerar om bra och prisvärda ungdomsboende i kommunen, om vi vill ha kvar unga så måste det finnas bra boende. Samma gäller för de som vill flytta till Hörby, för det kan väl aldrig vara så att den Moderata oredan skrämmer folk från att flytta till Hörby. Hur skulle du själv tänka om du bor i Malmö och funderar på en ort i mellanskåne. Du läser in dig på kommunerna, vad väljer du ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.