S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 12 februari 2012

En härlig helg är slut, full med fysisk aktivitet

Min helg har verkligen bestått av vila och att samla krafter.
Jag har varit mycket fysiskt aktiv, men det är ett måste ibland eftersom jag har ett mycket stillasittande arbete. Denna helgen har jag varit på hundtur i skogen, det sorgliga var att jag ramlade som en fura över en gren som var gömd i snön. Jag slog, panna, axel och knä. Min dumma men älskade labrador Abbbe, tyckte att det var hur kul som helst att jag också rullade mig i snön. Matte gjorde precis som honom.

Näväl en timme senare var jag på gympa pass på Frisis och svettis, jag begrundade att jag hade tappat nästa all muskelstyrka efter min lunginflammation. Otrolig så klen man kan bli.

Nu var inte dagen slut med detta, nä jag och dottern tog en tur till Ringsjön och åkte skridskor. Så underbart vackert vi har det i Hörby, vilken härlig natur. Ringsjön helt frusen, trist bara för bilen som körde genom isen. Fasligt klantigt läs själv och begrunda.

Min största aktivitet på jobbet består i att jag rullar lite hit och dit på min kontorsstol.
Nåväl, jag hämtar ju också in patienter från väntrummet, ca 3 meter tur och retur. Tyvärr klassar jag inte in på 10 000 steg om dagen för att få en bra fysisk aktivitet.

En bra dag hamnar jag på ca 1200 steg på jobbet, då blir det en del promenader fram och tillbaka till kafferummet, toalett och postrummet.

Därför måste detta tas igen på helgen, hur skall jag annars kunna ha rent samvete då ja uppmanar mina patienter till ökad fysisk aktivitet. Vi vet ju alla att livsstilsförändringar, att ändra invanda beteende är det svåraste som finns.

Min kvällar består inte alls av fysisk rörelse, mer psykisk då jag är aktiv i föreningsverksamhet som är otroligt stillasittande, nämnligen politiska möten i olika sammanhang, så plockar jag inte på mig några steg här.

Nåväl, idag är det söndag och då var det dags för ridlektion på Västerstads ridskola. Vår pedagogiska och underbara lärare Helena plockar alltid fram något positivt oavsett hur snett och vingt jag sitter på Brunte. Ridning är inte alls bara att skumpa runt som man kan tro, ett antal olika grepp, termer och massa instruktioner att hålla reda på. Sist men inte minst en stor häst att hålla reda på, som plötsligt stannar för han är bajsnödig, hostar då han har havre som satt sig fel. Det känns som man skall fara över hela hästen i 190 km/timme. Ja, då undrar jag varför jag gör detta.

Av Helena min ridfröken, tror jag att vi har mycket att lära oss av. Så viktigt det är att visa på positiva delar, att försöka lyfta våra medmänniskor lite grann.

Det räcker oftast med att vi börjar hälsa på fler i vår omgivning. Hälsar du som läser detta på städerskan som skurar ditt golv och toalett på jobbet. Hälsar du på besökare som sitter och väntar någonstans på ditt arbete. Gör du inte det så uppmanar jag alla till att hälsa mer på varandra. Så många kommer då att må bättre för vi blir sedda. Vi finns.

Sköt om er och jag önskar er alla en bra vecka. Glöm inte att hälsa på de du möter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.