S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 26 april 2015

Hörbys Idrottsplats - en mötesplats för folkhälsa ur ett idrottsperspektiv




För er som inte hade möjlighet att delta vid invigningen av vår fina Idrottsplats så delar jag mitt tal vid invigningen.

Ni som var där och var uppmärksamma märker att jag inte höll hela talet pga att tidschemat och tekniken sprack.
 
Som representant för Hörby Kommun så är jag otroligt stolt över att stå här idag och se ut över hela denna fina idrottsplats.

Tänka sig att jag 1977 var aktiv i Hörby allmänna idrottsförening - Hörby AI – friidrottsklubben - och att jag samma år valdes in i styrelsen då gick jag i sjunde klass.

Det är hela 38 år sedan. Det hörs väldigt länge…men det känns nästan som om det var igår, som jag skrapade mina knän när jag utmattad föll ihop efter loppen på kolstubben, vilket banorna var gjorda av.

Jag cyklade hit i ur och skur, det var inte alltid så himla kul. Men väl på plats så triggades träningslusten, det var 800 meter på löpbanan – jag tillhör den sega uthålliga typen och gillade inte snabba 100 meters lopp.

Det var längdhopp, höjdhopp och  kulstötning.

1977 hoppade jag 4.28 i längd och 1.35 i höjd och fick då som 15 åring två silverpriser. Det hörs ganska klent med 1.35 men det blev mer och mer med åren ,allt med ihärdig träning och gott kamratskap i klubben. Vi reste runt i Skåne o Hörby AI gjorde bra ifrån sig på tävlingar.

Fördelen med Friidrott är att man kan träna självständigt och man kan börja när som helst i livet. Jag ser nu framemot att vi i Hörby skall får njuta av friidrottsevenemang och att klubben kommer att få fler aktiva barn och ungdomar.

Vi politiker vill att vi skall ha en stark och bra folkhälsa.

Vi behöver röra på oss mer , samhället vi lever i har blivit mer stillasittande.

I Sverige har folkhälsan utvecklats positivt under många år. Men samtidigt som vi blir allt friskare växer skillnaderna i hälsa mellan grupper av människor.

Nya IP är ett led i det arbetet som kommunen bedriver med att förbättra hälsan hos alla och samtidigt minska skillnaderna i hälsa. Tillsammans vill vi göra  folkhälsan mer jämlik och  öka upp arbetet för att förbättra folkhälsan.
 
 

Allt det idrotten står för kan ser jag att  vi finna i
Hörby kommuns  tre levande visioner

   

1:a visionen

Vi i Hörby står för den djärva och växande kommunen i skåne.

Arbetet med upprustningen av idrottsplatsen som har  pågått i nästan två år visar på det mod som vi har här i vårt Hörby. Vi har samverkat med företagare och näringsliv för att få denna fina anläggning . Det har blivit en ny arena för friidrott med nya fräscha omklädningsrum och en modern och snygg läktare.  Det har blivit möjligt då vi har djärva politiker, djärva tjänstemän och djärva fritidsansvariga.
2:a visionen

Vi vill vara ledande i utbildning, service och företagsamhet

Jag är övertygad om att föreningslivet skapar nya ledare i företag, skola service..
Att vara föreningsaktiv och samtidigt idrottare ger oss som unga många möjligheter i att utvecklas i tålamod. Idrott sporrar och danar oss till ett kommande aktivt deltagande i samhällsutvecklingen.
Att vara friidrottare är mycket en ensamprestation. Det handlar  om fokusering , tålamod, envishet och stresshantering- det behöver vi oavsett var vi hamnar som vuxna i livet.

Fotbollen som är stor i Hörby kanske danar våra nya företagare på planhalvan
och då gäller det teamwork och lagspel - utan detta fungerar inget företag.

3: e visionen

Vi har nära till allt, bra boende och en fantastiskt miljö.

Jag brukar säga att Hörby är Skånes pärla. Se er om-  vilken fantastisk natur vi har.
Och alla andra i Skåne har nära till Hörby.

Med vår nya fina anläggning kommer vi att ha fler evenemang och tävlingar.

Vi sätter tillsammans Hörby på kartan genom att vara goda ambassadörer för vår kommun.

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.