S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








fredag 3 april 2015

Kulturrunda i Hörby med omnejd






En veckas långdragen förkylning och bihåleinflammation avslutas med tillfrisknande och fina möten med vänner. En tur upp förbi Killhult och till Svensköp för att ta del av påskmässan i byahuset.
 


Jag träffar så många engagerade bybor som tillverkar allt från smide, stickat, syr lapptäcksteknik, smycke och mycket mer.

Min mor, bror och jag inmundigar allt det kulturella och talar med trevliga Svensköpsbor. Jag köper två par örhänge varav det ena paret är tillverkat enligt vikingatida teknik, en snygg skinnväska , påfågelfjädrar och körsbärsris.




Påfågelfjädrar från Svensköp


Smycke tillverkade av Eva Lena Nilsson, Svensköp

  
 .
Därefter gick turen till Östra Sallerupskulturhus där vi drack kaffe och fikade på Sandells fantastiskt goda bullar, Sandells hembageri för dig som vill veta mer. Vi fick en engagerad miniföreläsning om Karl den XI stenar och 1600 tals parken.
 
Här kommer några bilder som jag hämtat från Jöns Henriks hemsida.
 
 


 
 
Ett otroligt inspirerande besök som jag hoppas att fler  tar sig tid att göra, tänk att vi har haft en 1600tals park med kungar och drottningar . Märkligt med denna park och astronomiska cirklar som nu vidare skall utforskas. Det lär för mig bli ett flertal besök under året till området för Jöns Henrikssons minne.
 
Passa på att delta i guidade turer vilka börjar första söndagen i maj kl 14 och fortsätter sedan över hela sommaren guidade visningar.
 
 
Jag önskar er alla en bra helg en extra varm hälsning till alla er som arbetar med samhällsbärande funktioner, som sjukvård, äldreomsorg, psykiatrin, brandväsendet, kollektivtrafiken med flera.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.