S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








torsdag 15 augusti 2013

Nyhetstorka men nu kommer regnet

Vy från Ven en sommardag : Foto : S Meijer


Ja,visst har det varit torrt i sommar,likaså på nyhetsfronten och blogginlägg.

Då grunnar jag på vad som är intressant att fundera över. Jag har återigen lyssnat igenom cd boken "Den vidunderliga kärlekens historia " av Carl Johan Vallgren. Det är tredje gången jag lyssnar på den sedan utgivningen.

En fantastisk historia om godhet, hat, elakhet och kärlek.   Ytterst intressant är det då historien baseras på  våra sinnen. Hur sinnen som  " tankeläsning" tar över vid stumhet och eller dövhet.


Vad är telepati ?

 Osökt kommer jag att tänka på mitt möte med författaren Göran Grip som skrivit om nära döden upplevelser. Jag hade förmånen att få diskutera med honom för många år sedan då jag var på ett berättarcafe med honom. Han berättade om sina nära döden upplevelser, och jag kände igen en del av mina patienters upplevelser då jag arbetade på onkologen på Malmö allmänna sjukhus som det hette för 20 år sedan. Jag läste hans böcker med stort intresse och mina frågor blev bara fler och inte besvarade. För er som vill veta mer om honom titta in på denna länken.

Sedan har vi Elisabeth Kubler-Ross som skrivit ett otal böcker i samma tema om nära döden  upplevelser och vård av svårt sjuka döende barn. Hon har i någon bok beskrivet om fjärilarna som en del av hennes patienter såg i själva dödsögonblicket och ljuset som mötte dem och den döende människan uppvaknande i denna stund.

Det fantastiska är att jag varit med om just detta tillsammans med en man som var döende och "helt utslocknad". Plötsligt "vaknar " han och tittar mig i ögonen och säger Susanne, ser du inte alla fjärilarna. Det lyckosamma i detta var att hans hustru hade förmånen att uppleva detta i samma stund. Ett mjukt, starkt och vacker minne innan hans död. Ett fantastiskt starkt och gripande upplevelse jag bär med mig genom livet. Många narkosläkare och forskare menar att det är kemiska substanser som frisätts tillsammans med syrebrist i hjärnan ?  Eller vad kan det vara , Eben Alexander skriver att han definitivt stod för syrebristspåret innan han själv råkade ut för sin upplevelse, läkaren som besökte himlen.

Vi kan alla enas om att detta ämne i alla generationer skrämt oss, förundrat oss och oroat oss.
Med denna bakgrund förstår ni mina läsare varför jag är så arbetsam då det gäller att våra medmänniskor skall få en bra vård vid sjukdom och i livets slut.
Det är vår skyldighet och vår gåva till varandra. Det gör att vi ger kärlek och grund till varandra.

Därför är jag tacksam för att jag har förmånen att arbeta inom hälso- och sjukvård men även som kommunpolitiker.

Mitt vardagsarbete som distriktssköterska ger mig direkt feedback till vårdandets ide. Mitt politiska uppdrag ger mig möjlighet att driva på samhällsutvecklingen. Detta har lett till att Hörbyborna ny har ett palliativt team i kommunen med spetskompetens inom vård i livet slut.
Detta tack vare Socialdemokratiska motion palliativ vård i Hörby kommun. 
Palliativ vård= god och lindrande vård i livets slut.

Det gör gott i mig att Florence-Nightingale är nöjd med mig. Men det bästa är de nöjda och glada synpunkter jag hör från personal och boende i Hörby över vår förbättrade palliativa vård.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.