S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








fredag 16 augusti 2013

Gångfart - och snigelfat i femklöverns Hörby politik



Femklöverns politik i Hörby är just nu mest ett konserverande av det aktuella styret, det händer inte så mycket. För att elda på  den torra stämningen så drar debatten igång med gångfartshastigheterna, ivrigt påhejat av det nya rasistiska Medborgarpartiet i Hörby. Allt sker på M bloggar och i Skånskan.


Vem av oss trodde att vi skulle få en ny Hörby historia att kommentera i personalmatsalen så snart efter de senaste historierna.

De senaste veckorna har mina arbetskamrater pikat mig igen. För ett tag sedan var det Hörbytavlan och kommunalrådets avbildning på tavlan. Den ekonomiska hanteringen runt besluten. Nu får jag frågan
" Hur fort kör ni egentligen i Hörby "? Ha,Ha ljuder det.

Det är ju alltid trist att få böter. 

Håller vi oss inte till lagar och beslut så blir det en sanktionsavgift 2000 kostade det mig innan ett socialnämndsmöte.

Jag fick böter för ca 2 år sedan då jag körde 6 km för fort vid fartkameran i Snogeröd utanför Eslöv. Det var på en 70 väg och jag var , hör och förvånas och le. Jag var sen till ett socialnämndsmöte, plötsligt blixtrade det till och visst var det jag på bilden som jag fick i postlådan.

Men nu talar vi ju om gångfartsområde, om jag inte minns fel var planen först att ha Råbygatan som gågata, sedan blev det öppet för bilar. Allt för näringsidkarnas bästa ?

Jag körde faktisk på prov i 7 km på Råbygatan och det gick långsamt och hackigt. JA, visst är det nästan omöjligt. Svårt var det att hålla hastigheten. Men varför köra igenom där. Dumt att riskera åtal .Det är ju hur enkelt som helst att ställa bilen på torget och gå de ynka meterna till affärerna. Möjligheten är ju att vi tappar ett par kalorier på köpet. Skulle det vara så att jag är funktionshindrad, så tar jag bilen och ställer på p- plats för handikappade.

Men det nya rasistiska Medborgarpartiet i Hörby har nu kollat upp att skylt fattas på den ynkligt lilla vägen vid Tahiti kondis. Men vad håller vi på med, vem av oss bemödar sig med att ta bilen på den lilla snutten bara för att kolla in husen. Gör man det så är man enligt min mening ganska tokigt ute i sitt syfte. Populistiskt och egennyttigt.

När vi i fullmäktige diskuterade hastigheten utanför Långarödskola så var det Socialdemokraterna och Anita Ullman Kradjan som stod upp för minskad fart. Det är så vi skall driva politik, här hördes inget av de Moderatsnören som nu ondgör sig om hastigheterna i byn. Eller minns jag fel ?

Läs gärna mer Sossepolitik på  Anitas blogg och Röda Henriks blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.