S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 18 augusti 2013

Jobbskatteavdrag för vem, jo för de redan välbeställda.

Dagens vardag för de unga--ständig koll på mobilen om det kommit ett SMS. Den som svarar först får uppdraget på förskolan, vårdhemmet eller demensboendet. Barnen och de gamla möts av nya kontakter alltför ofta, då det som sagt är den som svarar först som får uppdraget. Jag undrar om detta är aktivt jobbsök till de nya blanketterna som ny skall fyllas i till arbetsförmedlaren. 


Ingen bra morgon för mig idag. Jag läser i  Skånskan och Svenskan och blir så himla irriterad. Jag retar mig på Reinfeldts besked att Moderaterna vill genomföra ett femte jobbskatteavdrag för 12 miljarder. Jag retar mig ännu mer på att mitt parti S verkar stå upp (S)tå upp för avdraget.


Dom pengarna skall enligt min mening läggas på vård och omsorg. Ge avdraget till våra fattigpensionärer och människor med funktionshinder som har 5000 kronor i månaden då hyran är betalt. De 5 000 skall gå till, mat, el,kläder, läkar och tandläkarbesök allt annat nödvändigt. Sen är det ju så att en vanlig olycksfallsförsäkring är mycket dyrare för en som är arbetslös eller handikappad. Ändå får dessa grupper av människor sämre ersättningar och förmåner. Vi kan ta arbetslöshetsprogrammen för unga...nu skall de fylla i blanketter på alla jobb de söker, men vad skall de fylla i för jobb. Hitte på jobb. Eller? Nu sätter regeringen massa pengar till utredare som skall granska så att arbetslösa fyllt i blanketterna rätt. Hörs som Stasi vaknar upp igen. Gör arbete i kommunerna istället för pengarna...


På Dn debatt kan vi läsa att M Damberg (S)  ifrågasätter M politiken. Fortsätt med det även nu säger jag.
 "Sverige är i dag det OECD-land där de ekonomiska klyftorna ökar mest. 8,5 procent av hushållen i Sverige har en disponibel inkomst under 50 procent av medelinkomsten. Det är en ökning med drygt 30 procent sedan 2006 ". 

Hur kan man som allianspolitiker tro att det skall bli bättre med ett femte jobbskatteavdrag. Det är mig en avgörande gåta och en typisk skiljeväg i politiken.


I min politik satsar vi på svaga och  funktionsnedsatta samtidigt som vi står för en framgångsrik samhällsutveckling. Utan skatteavdrag, lyxiga  RUT avdrag eller ROT avdrag som det fifflas för fullt med. Vi arbetar för en bra integrationspolitik, skolpolitik med förre elever i klasser, minskade betyg och minskad administration i skolan. Bättre underlag i omdömessamtalen tillsammans med föräldrar och barn. Då behövs inte siffer eller bokstavsbetygen för de unga barnen. 



Otroligt, nu läser jag i Skånskan följande ord att   att politiken fungerat bra med jobbskatteavdrag och arbetsmarknadspolitiken  Ledaren tar upp siffror om försörjningsstöd som inte jag på ett när känner igen som kommunpolitiker och ansvarig i Socialnämndspolitiken. 

Avslutningsvis finns det  2 meningar som författaren inte bemödar sig med att utveckla. Jag påstår att det jag skrivit idag  tar hela poängen av inlägget, förstår inte de som röstar på alliansens politik att jobbskatteavdrag missgynnar de grupper som tas upp i de kommande meningarna. 

  "Regeringen har också misslyckats med de som står allra längst bort från arbetsmarknaden, långtidsarbetslösa, invandrare och handikappade. Så om politiken inte fortsätter att vara mycket aktiv riskerar vi på sikt att ändå få ett växande utanförskap ".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.