S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 14 maj 2013

Skuldfälla för unga men även för vårdnadshavare

Då läser jag igen om det solidariska skadeståndsansvaret. 

För ett par år diskuterades detta system mycket när det var skolor som brann, ungdomar och föräldrar intervjuades efteråt. Det fanns de som fick lämna hus och hem för att kunna betala skadeståndskravet. Men vad hände egentligen och varför? Det är en fråga som våra sociologer studerar.

Det är inte lätt för vårdnadshavare / förälder att hantera dessa bekymmer.  Det händer säkerligen ofta att dessa ungdomar  hamnar i skadestånd pga brott redan innan strulat. Det är vad de ungdomar jag lyssnat på har förmedlat till mig. En del beskrev att det fanns dåligt med fritidsaktiviteter, fritidsgårdar och allaktivitetshus hade minskat på personal och öppettider och de drog på stan istället.

Jag anser att det är dubbelt straff för föräldern att dela på kostnaden. Vem tror att det blir mindre skador med detta system. Jag anser att utanförskapet ytterligare ökar. Vi behöver fler föräldrar på stan, fler nattvandrare, fler fritidsledare ut på stan på kvällen, ökade öppettider och  öppet senare på kvällen på fritidsgårdarna. Detta ger kostnadsbesparingar.

Skånskan skriver idag om ungdomen som slog sin mamma i min värld behövs hjälp inte höga skadestånd. Detta har även barnombudsmannen skrivit om de gjorde en studie till ungdomar genom brevenkät:

Informationen i brevet syftade till att få den dömde att betala innan skulden gick vidare till Kronofogden. Det solidariska skadeståndsansvaret nämndes särskilt i brevet. Brevet följdes upp med en enkät och djupintervjuer. Av intervjuerna framkom att flertalet av ungdomarna hade svårt att förstå innebörden av det solidariska skadeståndsansvaret. Det solidariska skadeståndsansvaret medförde också svårigheter att betala fullt ut och bli skuldfri.

Sen finns det ju alltid två sidor och vi skall inte förglömma brottsoffret,  i detta fall bliräven mamman betalningsansvarig. Gör ungdomen fler brott får hon ytterligare betalningsuppmaningar. Det kan leda till en uppenbar risk för att inte kunna hantera sin vardag ekonomiskt. skulle detta hända mig skulle jag få bekymmer med min ekonomi.

Brottsoffermyndigheten  utvecklar ämnet :

Konstruktionen av solidariskt skadeståndsansvar är klart positiv ur brottsoffrets perspektiv. Samtidigt finns risker för att det solidariska ansvaret används fel och blockerar möjligheten till brottsskadeersättning.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.