S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 25 december 2012

Åter till realpolitiken nu på Juldagen

Utanförskapet och ensamheten kan vara stor och extra påfrestande nu i julfirandet.
Foto: Fotografiska museet Stockholm, projekt Hemlös


Återigen kommer artiklar och berättelser om hur de mest utsatta har det. Kängor, jacka eller skall man frysa ? 

Tyvärr lär problemen öka ännu mer med allianspolitiken som förs, arbetslöshet ökar till våren igen, många har fortfarande inte medlemskap i Arbetslöshetskassan pga borgarnas politik. Statistik från SCB. 

Det jag tycker är mest skrämmande är den höga ungdomsarbetslösheten upp mot 25 % arbetslöshet för unga mellan 16-25 år. Tyvärr finner jag inga siffror för individer med lättare funktionshinder. Ungdomar som skulle kunna göra ett bra jobb på ca 50 % och då känna sig som en fullvärdig medlem i samhället. Vilket bla innebär att betala skatt, att förbättra sin kommande pension. Ack så många fattigpensionärer vi lär få om 40 år. Månne om det finns pensionsspar för dessa personer, fast de har säkerligen inga pengar att sätta in på banken för pensionsparande. 

Allt detta leder till att fler söker Socialbidrag
( försörjningsstöd), men femklövern ( Alliansen + MP )  i socialnämnden i Hörby tjatar om att man måste se till att folk söker fler jobb, jag frågar vilka jobb..ska städerskan söka sjukskötersketjänsterna och lärarvikariatet bara för att söka ett jobb. 

Tyvärr levererar femklöverna i mitt tycke inga bra svar på min kroniska fråga.

Alltså; görs inget radikalt kommer barnfattigdomen att öka på sig ännu mer. Men Moderaterna, Centern, Miljöpartiet, KD, Fp med bifall från Sverigedemokraterna i Socialnämnden hänvisar julklappsinköpen till second hand affären, tyvärr är det helt utgallrat där. Kanske är återvinningsstationen..... nästa steg.

Socialdemokraterna i Hörby har lagt ett antal förslag för bättre arbetsmarknadspolitik bla Sociala företag , praktikplatser för unga , utbildning , 


När det gäller arbetsmarknadsfrågorna så har S - fått bifall för att en styrgrupp skall startas med Kommunstyrelse, socialnämnden, samt de nämnder som är relevanta.  
Men inget händer . Eller är jag för het på gröten ? 

Men jag anser det vara ytterst angeläget att gruppen startar , då jag ställde frågan till konsulten på Socialnämnden i november, som hanterar nya organisationen om kontakter är tagna, fick jag ett tvekande och svagt svar. Inga kontakter är tagna. 
En arbetsmarknadsenhet under kommunstyrelsen i samverkan med aktuella nämnder skall samordna insatserna inom arbetsmarknaden. 



Jag kommer ihåg för ca 5 år sedan så sökte vi en ny distriktssköterske kollega. En av de sökande var person helt utan utbildning, vi skrattade och undrade hur är man funtad som söker ett jobb utan utbildning. Nu är jag klokare och förstår att personen var ju tvungen att presentera sin 10-15 jobb sök till socialförvaltningen. Det kvittade vilket jobb som söktes. 

Jag måste även säga att jag skäms över att jag inte begrep bättre då för fem år sedan, alltså att jag småskrattade åt personen. 

Tyvärr har vi politiker i Hörby socialnämnd som ofta tar upp detta system, att skall  man få socialbidrag så skall man också levererar x antal jobbsök. Jag får fortfarande inget bra svar på vilka jobb skall man söka. Jo, men man måste ju kunna flytta på sig och pendla eller flytta. 

Okej, jag tar exemplet, min kollega från Afghanistan, arbetslös anestesisjuksköterska, högst kompetent, bra svenska tillika en man som vi vill ha fler av i vården. 

Han har sin familj i lilla Skånska kommunen,  hustru i samma bransch och barn i skolan, han får timanställning i Kalmar ( efter ca 2 års arbetslöshet). Så klart är han tveksam till arbetet,  han får svaret; Men ta med dig familjen, dock går barnen i skolan och hustrun arbetar i närliggande kommunen. Men efter alla års arbetslöshet så veckopendlar han, det håller ett par månader. Nu tre år senare har han som väl är arbete med 7 mils daglig pendling tur o retur.. vilket är fullt acceptabelt.

Anser vi detta vara en human arbetspolitik ?

Inte  jag iallafall ? 

Det kan inte vara rätt att splittra familjer pga den dåliga arbetsmarknadspolitiken vi har. 

Socialdemokraterna för en politik på rättvis A- kassa, utbildning istället för arbetslöshet, läs gärna mer på länken Sossepolitik samt Sossebudget i Hörby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.