S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 13 maj 2014

Vad händer - har jag minnesförlust ???

Jag ramlar nästan av min stol när jag läser Skånskan idag om 15 miljoner i besparingar .




Slänger mig på telefonen och når inte Jonas Karlsson på SKD, med senare når vi varandra på mejlen.


Han hävdar bestämt att ordförande och socialchefen i Socialnämnden vidhåller att beslut skall vara tagna på 15 miljoner i besparingar.

Det finns inga beslut i protokollen om detta, helt otroligt att jag läser att "Socialnämnden har klubbat ett sparpaket, som innebär att kostnaderna ska ner med totalt 15 miljoner kronor.
Det kan bli tal om att stänga både Aptiten i Hörby och mottagningsköket i Västerstad. Man ska även se över bemanningen, placeringarna och försörjningsstödet ".

Här är senaste protokollet med mitt förslag till beslut som Nämnden enhälligt antog att begära tilläggsanslag och fortsätta utredningen .

Mina Socialdemokratiska väljare och partikamrater undrar vad jag håller på med. Men jag vidhåller att inga sparbeslut är tagna ännu.

Dock är det så att  kommunfullmäktige anser att socialnämndens underfinansierade budget skall vara i balans. Vilket innebär besparingskrav, då  kommunfullmäktige inte ger socialnämnden en rimlig budget. 

Men återigen Socialnämnden har inte tagit några beslut. Skulle det varit så hade Socialdemokraterna lagt antingen reservationer eller protokollsanteckningar ang. bristande styrning och ledning samt en kraftigt försenad process i hemmaplanslösningarna som lett till en utökning av dessa bekymmer. 

Socialnämnden är underfinansierad och de kommande stora besparingarna anser Socialdemokraterna drabbar kommunövergripande och skall därför tas av kommunfullmäktige. 

Så det är bra om detta kommer fram för nu är våra Hörbybor rejält oroade och tror att förslagen är bifallna utan analyser, vilket ej är fallet. 
Socialdemokraterna bevakar detta och kommer att göra mitt bästa för att de som verkligen skall bära sitt ansvar skall bära det.

Vård och omsorg är underbudgeterade och felbudgeterade, arbete kvarstår med risk och konsekvensanalyser innan skarpa beslut kan tas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.