S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 12 mars 2013

Migration


Uppdatering 2013 03 24 

Blir vi förvånade?  Antingen så utesluter SverigeDemokraterna varandra eller så blir de politiska vildar.

I artikeln talas det om nickedockor men jag har inte sett några förslag i socalnämnden av den nu avhoppade Sd politikern, ja utom Halalmotionen, nu senast i Hörby, men det var ju en klipp och klistra motion.......

När jag googlar på SD utesluter så får jag....389 000 sökresultat

Ett av de senaste exemplen är uteslutning av 12 medlemmar
Möjligen kommer han nu med skarpa förslag, skall bli intressant


Läs även mina andra inlägg


................................................................










Uppdatering 20130313

Det senaste mailet i min mailbox från en SverigeDemokrat. Skall jag bli rädd eller förbannad.
Jag väljer det senare.
............................................................................................................................

Hej Susanne!
Läste detta på http://avpixlat.info/2013/03/12/socialdemokraterna-vill-aterinfora-judemarkning/
Socialdemokraterna vill återinföra judemärkningANTISEMITISM På socialdemokraternas partiwebbplats föreslås nu att en gammal tradition från 30-talets Tyskland införs i Sverige – judemärkning.Socialdemokraterna och Palmecentret vill införa en judemärkning på grund av “Israels ockupation”. Du som är för judemärkning uppmanas att visa det på din Facebook-profil. Om det ska ske på klassiskt vis med en davidsstjärna eller på något annat sätt framgår inte.
Frågan är ju bara vem som denna märkning skall gälla för här i Sverige, vi svenskar eller  ??
Nu börjar man se hur era skjortor ser ut…..


Lycka till!


         Ha en fortsatt bra dag!       mvh   Uno Johansson 

.........................................................................................................................................................


Ja, då var diskussionen åter igång gällande flyktingfrågan.

Nu kommer lilla Hörby att få ett asylboende och samtalen går varma vilket är bra så länge vi är objektiva och icke dömande.

Som någon sa till mig när jag var ute med mina hundar. Har du hört, nu skall det bli ett helt boende.  Det är inte klokt. När jag svarade hur menar du ? Ja, Susanne du vet ett helt boende i Hörby, är det klokt ?

Men personerna som tog upp det med mig hade inte koll på vilket hus, var det var och vad som egentligen planerades. När jag sa att detta kunde ju ge både arbete och ekonomi till samhället, så blev vårt samtal mer konstruktivt. vi måste lära oss att vända och vrida på frågeställningarna och inte bestämma oss direkt för hur jag / man skall se på frågan.

För mig känns det bra om det nu blir på Tingsgatan,ett hus som är av bra standard, där det finns handikappanpassade lägenheter. Det finns så många skojare som skor sig på att hyra ut undermåliga bostäder till flyktingar.

Jag tycker att man kan se det positiva i frågan, det kan ge arbetstillfällen i Hörby, våra affärer får fler kunder med mat och klädinköp.

Ett asylboende är första anhalten i Sverige och därefter skall personerna erbjudas en hemkommun.

Självklart måste socialnämnden hantera uppdraget och göra en ny utredning med tanke på vårt planerade boende för ungdomar, framförallt ensamkommande ungdomar.

Jag vill att vi ger asylsökande människor, de som söker en fristad från våld, förföljelse, krig och tortyr, en fristad enligt de internationella konventioner vi i demokratisk anda skrivit under.

Jag vill att vi skall välkomna dessa människor till vårt demokratiska land.

Jag arbetade under några år i början av 90 talet, då det var krig i forna Jugoslavien, på flyktingslussen samt flyktingbåten i Malmö i verksamheten flyktinghälsan. Jag mötte   traumatiserade män o kvinnor, barn som inte lekte utan satt stilla och overksamma. Det är minnen som etsar sig fast i mig, männen med skador efter tortyr på kroppen och kvinnor som vittnade om ond bråd död. Många delgav deras flyktberättelser och det finns ingen litteratur som kan överglänsa detta.

Ni som nu läser detta förstår att jag vill ha en generös men rättvis flyktingpolitik.
Jag vill att Dublinförodningen ej skall gälla minderåriga barn föreslås undantas från dublinförordningen.


Om barnen undantas skulle deras ansökningar kunna prövas i Sverige i stället för att de skickas tillbaka till första EU-land. Cruz Villalón hänvisar till "barnets bästa" i ett aktuellt mål i EU-domstolen och vill att prövning sker i senaste landet barnet kommit till. Målet väntas bli avgjort i vår.
Rädda Barnen och andra organisationer har krävt att ensamkommande barn undantas från reglerna.
lästips barnens bästa och Rädda barnen

Jag lär återkomma i detta ämnet möjligen för att skriva en del reflektioner från mitt år som nämndeman i migrationsdomstolen i Malmö.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.