S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 30 mars 2013

Sockerskatt- fett skatt ??

Uppdatering 20130330

Jag har fått många synpunkter på mitt inlägg om sockerskatt och fettskatt. De flesta är negativa. Men jag anser att det är samhällets / sjukvårdsprofessionen och politikens ansvar att ta i frågan när folkhälsan tryter.

Frågan som uppstår är ju även hur sjukvården skall prioritera, vi har redan en prioriteringsordning.  Prioriteringsutredningen.

Hälsofrämjande insatser och förebyggande vård

Hälsofrämjande insatser och etiska principer

Detta område betonas i utredningen som prioriterat. Men det är så svårt för många av oss, att hantera detta som individer då jag själv som individ är drabbad. Det är alltid lättare om någon annan gör det till mig.
Utredningen slår fast att förebyggande insatser bör ha mycket hög prioritet, näst efter behandling av livshotande tillstånd. Men kravet är att insatsen har bevisad nytta. 
Om vi börjar med bevisad nytta så finns det ett antal rapporter som menar att minskad fettmängd och att det fett vi äter är av bra kvalitet ger mindre hjärt- och kärl sjuklighet.

Tobakstopp minskad mängd astma, hjärt- och kärlsjuklighet och  minskad frekvens av KOL mm.

Minskad mängd sockerintag ger minskad fetma, minskad karies och mindre diabetesfrevkvens.

Detta är inga siffror vi kan bortförklara, men det svåra är att vi alla måste göra ett aktivt val och välja bort något.

Många är de som får besked sluta röka innan sin operation eftersom tobakstopp gynnar sårläkning samt motverkar alla övriga rökrelaterade sjukdomar. Det är ytterst får personer som gör ett aktivt rökstopp.

Glad blir jag när jag idag läser artikeln av Andre Persson som likt mig menar att vi måste aktiv göra något mot sockerepidemi  Ett kan vara att införa en sockerskatt.


Världshälsoorganisationen (WHO), bland många andra, beskriver fetma och övervikt som en av de största orsakerna till ohälsa. Sjukdomen, som är en av de dyraste och mest svårbehandlade sjukdomarna i dagens sjukvård, leder till ökad risk för psykisk ohälsa, social dysfunktion, ökad sjuklighet och för tidig död.



Nu i påsktider börjar godis kommersen igen. 

Julens är nyligen avslutad.

Efter ett par dagar i Stockholm vilket även innebar besök på bio med mina döttrar har mina tankar återigen börjat röra sig om fett och sockerskatt. Vi måste göra något mot folkhälsoproblemt fetma och övervikt samt relaterade tand/kariesbekymmer.

Innan bion så gällde ett besök i godisbutiken med hundratals olika sorter av godis. Det var inte de småpåsarna som inköptes utan påsar mellan 50-100 kronor.  

Mina dagar i Stockholm innebar ett huvudtema nämligen en konferens om diabetes. Intressant var att vi som går på konferens och som får frågan innan om vad vi vill fika på i pausen väljer frukt innan konferensen, men på plats tar vi kakan. Detta är ju mänskligt som man säger. Men likväl ett stort generellt folkhälsoproblem som måste hanteras av politiker och hälso- och sjukvården. 

Vår matkultur är en stor folkhälsorisk, fetma, karies och relaterade sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlbekymmer ökar.



Jag brukar säga till mina patienter under kost samtalen då vi diskuterar märkning av produkter, att vi blir lurade och visst blir vi det. Det är svårt att begripa sig på märkning av varor den är ofta vilseledande.

Sockerskatt skulle ge stora hälsovinster 


Då menar jag inte skatt på det socker som finns i denna härliga och nyttiga frukost. Utan det tillsatta, raffinerade sockret, i godis, i flytande form i form av läsk och saft. Men frågan lär utedas och utvecklad och vändas och vridas framöver.Det är en skyldighet vi som politiker och sjukvårdspersonal har gentemot alla individer i samhället. 




Påskägget


Ni vet väl att ett påskägg av storleken 18cm som vanligen innehåller 50 gram godis innehåller ca 105 sockerbitar, 94 gram fett och 2337 kcal. Dygnsbehovet för ett stillasittande arbete knappt 1800 för en kvinna för en man 2000. Mer aktivt arbete samt träningspass då behöver man mer.

En påse påskskum vanligen 100 gram 380 kcal och 25 sockerbitar. Allt beräknat av mina kolleger Region Skånes Dietister.


Kanske skall vi införa en sockerskatt till förmån för sänkta priser på bra och hälsosam mat. 

Några närliggande länder har provat olika former för skatt, men att detta är en svår fråga som inte gynnar en politiker som önskar bli omvald är lätt att förstå. 

Danska sockerskatten stoppas  och politikerna känner sig hånade . Finland utreder ett förslag som skall presenteras 2013 .

Vi måste ta tuffa och kloka beslut, det är ett ansvar som vi har för att förbättra folkhälsan.

Besluten kommer inte att välkomnas av gemene man och absolut inte av industrin.

Coca cola straffar Frankrike


1 kommentar:

  1. Jag håller med vad gäller skildringen av problematiken, dock inte vad gäller lösningsförslaget. Beskattning är enligt min åsikt fel väg att gå om människors matvanor ska förändras.

    SvaraRadera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.