S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








onsdag 21 december 2011

Vad är det som driver mig när det gäller politik

Jag är väl en politisk nörd, började min bana i unga örnar i Hörby, var väl 11 år då, blev relativt snart ungomsledare. Det var pyssel, trolldeg och spännande kreativa aktiviteter. Det var en härlig tid med bra barn och ungdomsverksamhet i ett gammalt hus bakom Statoil macken. Sedemera bler det SSU, inom en snar tid var jag ordförande i SSU kämparna, Hörby. Det blev kurser, politisk skolning i historia, våra socialdemokratska värdegrunder. Jag fastnade ffa för den vänstervridna Socialdemokratin. Jag är inte den typen som ligger i något mellanläge. Näring i mina synpunkter fick jag även i musiken, jag växte upp med Mikael Wiehe. Hans låtar spelades på skivspelaren ,raspigare och raspigare för varje gång. Därefter blev det Eva Dahlgren, kärlek direkt. oj, vad jag fått näring för mina vänstervridna och  feministiska tankar i all musiken.

SSU tiden gav många kontakter, det var läger på Backagården i Höör, utbildningar i ideéhistoria på Bommersvik i Södertälje.

Under gymnasietiden i Lund så blommade fredsrörelsen, stora fredsmanifestationen i Göteborg tror det var 1982. ALLA VAR där.Rena injektionssprutan att vara trogen antivåld och antikrig.

Under ett par år var jag även aktiv i Amnesty International, min förstfödda Julia låg i vagnen och sov när vi diskuterade kurdproblematiken i Turkiet. Det var många brev som skrevs. Även Bahrain var ett land med samvetsfångar. Jag har fått ett antal svar från höga tjänstemän ang. våra vädjande om frisläppande av samvetsfångar.

Nu får vi inte glömma kärnkraftsfrågan och de stora manifestationerrna. Vilken känsla av samhöighet i tåget mellan Barsebäck och Lund. Min bästa kompis "vågade" inte berätta för sin pappa om sin proletära verksamhet. Nu skrattar vi tanter om det.

http://bilderisyd.pppress.se/index.php/1982/00036968

Tåget 1982


Då jag åter flyttade till Hörby år 2000 var steget inte långt till att återigen komma in i politiken. Jag blev aktiv i kommunpolitik.

Det som driver mig i politiken är att lyfta de svagas frågeställningar. De som inte har kunskap, ork eller inte tror att det går att förändra med politik.

Att vara aktiv politiker är en grannlaga uppgift. Har man/jag fått ett förtroendeuppdrag av medborgare så gäller det att stå upp för detta. Att inte vika av trötthet då man/jag känner att orken börjar tryta.

Jag möter så många Hörbybor som ger mig inspiration och vilja att jobba vidare. Att lyfta upp deras frågeställningar för ett mer rättvist och generöst samhälle.

Tyvärr göds ett politikerförakt i samhället av träta i politiska partier, då politiker skor sig själv, då politiker "glömmer" sitt uppdrag och inte själv följer det som är beslutat.

Jag anser att en politiker alltid skall ha ett stort etiskt förhållningssätt. Att inte sänka sig ner och fläcka ner vår demokratiska system. JA, Det är ett stort ansvar vi politiker har.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.