S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 27 december 2011

Julefrid i vart hus??


Kommers och glädje. När jag läser tidningar, ser TV reklamen så är allt glatt och fint i juletid. Nu ska vi snart glädjas åt nyårstiden.

Men hur är det med alla de som inte har möjlighet att glädjas, barn, unga och vuxna som har det bekymmersamt. Splittrade familjer. Gamla mor eller far som är på åldersomshemmet. Barnen kommer på besök och lämnar en gåva  för att sedan åka hem o fira jul i sitt eget hem Tänk om fler av de äldre på hemmet kunde få fira med familjen, en liten stund iallafall.

Jag har lovat mina barn att jag skall snart tatuera in deras namn på min arm, om det skulle glömma mig så viftar jag med armen och säger ni lovade att plocka mina skäggstrån. En kär arbetskamrat sa, att jag skulle tatuera in namnen eftersom risken att får en demens diagnos ökar med lång ålder, vilket jag jobbar på med mina gröna teer. Alltså skulle jag enligt henne tatuera in namnen  för att komma ihåg mina brans namn, kanske det.

Men hur är det egentligen med samvaron vid högtider

Våra medmänniskotr som har psykiska sjukdomar, funktionshinder. Alla JOBBIGA människor som inte riktigt platsar i den goa familjemiljön. Vad hittar alla dessa personer på nu i dessa myshelger. Blir det Tv och film tittande och mer sobril för att lugna nerverna.

Glädjande nog finns det en hel hop frivilliga människor bla i Hörby som arrangerar alternativa jular, nyårsfirande på lokal. Kamratföreningen Länken  är en förening som aktivt arbetar för ett bättre samhällsklimat för utsatt personer. Länken med flera liknande föreningar är allt guld värt pga deras ärliga engagemang, deras aktiva arbete med att stödja personer med missbruk. Stötta och hanleda dem. jag förutsätter att vi i Hörby kan lyfta in deras arbete i form av ett volontärskap i den kommande organisationsförändringen inom socialtjänsten.

Att Länken blir en självklar samtalspartner i missbruksfrågor. Det kommer jag som socialdemokrat i Hörby att arbeta för i de sammanhang det är lämpligt.

http://www.socialdemokraterna.se/horby

En helt fantastisk jul för hemlösa, utsatt och ensamma

Jag har en gång i mitt liv delat min jul aktivt med julfirande för hemlösa, ensamma och de som inte hade någon som ville eller kunde hälsa på.
Vilken glädje och känsla det var när vi frivilliga stod i köket och stekte kilovis prinskorv, köttbullar. skar upp sylta, fixade revben och la upp en massa sill. Detta var ett julbord som hette duga. Julklapp fick alla. Ett paket Zoegas och en chokladbit. Det var många tårar vid öppnandet. 

Varför gör man då detta? finns många olika anledningar. En kan vara så enkel att det är gott att göra gott. Man mår själv bra av det, får en go känsla i kroppen.




2 kommentarer:

  1. Socialnämnden skickade ju över Länken till Kultur o fritid för ni tyckte inte de hade med socialnämnden o göra... men jag håller med det är ett viktigt arbete de gör.

    SvaraRadera
  2. Anna, jag var med om det beslutet och tror att det var minst 5 år sedan det togs upp först och minns jag inte fel la vi det till kommunstyrelsen, eftersom vi ansåg att det var kommunövergripande verksamhet och gynnar hela kommunen och bör ligga i KS. Sen att de hamnade i kultur o fritid, ja det verkar ju inte helt bra. Men jag kanske får läsa på lite mer om rundgången. / susanne

    SvaraRadera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.