Undersökning efter undersökning visar att personalgrupperna inte skall vara för stora. En vedertagen grupp för en arbetsledare är 30 -35 anställda. En chef skall hinna med budget, kompetensutveckling, stödja sina anställda, följa lagar och avtal. Arbetsmiljöfrågor, verksamhetsutveckling är ytterligare några frågor som måste hanteras.
Femklövern i Hörby har snart haft 4 år på sig att rätta till de problem de inte hanterat under de föregående perioderna. Ansatsen var mycket bra med socialförvaltningens nya organisation och S backade upp den samtidigt som vi yrkade på kompletteringar och förbättringar.
Socialdemokraterna lagt förslag efter förslag i Socialnämnden för att förbättra hemtjänst, hemsjukvård, socialpsykiatri och en begärt en plan för handikappolitiken, men det förhalas och och drar ut på tiden.
Ytterst viktiga områden är en mer kvalitativ demensvård med utökning av demensskötersketjänsten, ett demensteam som handleder personal och stöttar patient och anhöriga i hemmet. Förenklad biståndshandläggning, att undersköterskor i hemtjänst skall kunna använda sin specifika kompetens då man har kompletterat med specialistutbildningar ( KY utbildningar ) inom demens, palliativ vård och geriatrik/ äldrevård.
Ekonomin skenar fortsatt, personalen vittnar om mycket stressig arbetsmiljö. Det är stora bekymmer med att personalrekryteringen och ett kraftigt ökat antal timanställda. Där det senaste försvårar en bra kompetensförsörjning i personalgruppen samt ger oro för de äldre och handikappade som möter många olika personal.
Eftersom våra S förslag inte hanteras i processen så har vi ställt ytterligare en motion till kommunfullmäktige.
Vi kräver snarast en total översyn av hemtjänsten:
Motion
till kommunfullmäktige i Hörby
Ang.
översyn av hemtjänstorganisationen
Socialdemokraterna har återkommande påtalat den ohållbara
situationen gällande hemtjänstorganisationen. Idag har vi en ledare som skall
hantera ca 80 anställda. Utvärderingar i form av nöjd medarbetarindex, NMI, är
utförda ett flertal tillfällen de senaste 3 åren. Det framgår tydligt att
ledarfunktionen inte hinner med att leda sina anställda. Måltalen uppfylls
inte. Femklövern menade att åtgärder satts in i förbättringssyfte och detta
skulle ha hanterats sedan förra undersökningen, tyvärr är det igen 2013 ett
nedslående resultat.
För att en ledare skall kunna hantera verksamhetsutveckling,
budget, utvecklingssamtal och personalvårdande uppgifter är det vedertaget med
en personalstab på max 16 -35 personal, beroende på uppdragets karaktär. Till
detta skall då läggas att sjukfrånvaro och timanställningar ökat markant
senaste åren i vår hemtjänst.
Vad gäller timanställningarna har detta varit ett
uttalat drag från övriga politiker och endast Socialdemokraterna har kritiserat
denna personalpolitik. Femklövern har varit tydlig med att timanställning är
ett kostnadseffektivare verktyg. Detta
har givit att vi nu även minskat på utbildningsnivån från en relativt hög nivå
för 4-5 år sedan då undersköterskekompetensen var dryga 90 % hos våra anställda
i vård och omsorg.
Till ledarens nuvarande uppdrag hör idag även ett
ökat antal utredningsuppdrag samt besparingsplaner. Antal vårdtagare har ökat
senaste åren och en mer komplex sjukvård sker i hemmet. Vårdplatser minskar på
sjukhusen och patienter är idag tidigare medicinskt färdigbehandlade och
hemkommunen skall då ta över vårdansvaret.
Studier visar att mindre personalgrupper som chefer
ansvarar över ger friskare personal
- Färre medarbetare per chef /ledare ger mindre sjukfrånvaro
och nöjda anställda
- Det lönar sig att ha friska medarbetare vilket
bör ge nöjdare brukare i kommunen
- Ett tydligt ledarskap och delaktiga medarbetare
ger stora hälsovinster och ekonomisk besparing
- Systematiska program för chefsutveckling bidrar
till friskare företag
Ju fler medarbetare
som finns ju mindre tid finns det för att få återkoppling på arbetsinsatsen,
att bli förstådd i sin yrkesroll minskar. En organisation som betraktar sina
anställda som en resurs, där ökar arbetsinsatsen och tillfredsställelsen med
arbetet. Låg sjukfrånvaro kännetecknas hos företag/organisationer med
systematiska program för chefsutveckling än de med hög sjukfrånvaro. Intressant
är att koppla detta till vad som även i övrigt kännetecknar de friskare
företagen/organisationerna. Dit hör delegationsordning som är känd bland
chefer, regler/rutiner som är kända av medarbetare, tydliga dokumenterade mål,
systematisk uppföljning av målen, tydlig ansvarsfördelning i dagligt arbete.
Socialdemokraterna har motionerat om gruppledande
undersköterskor, demensteam, palliativa team, psykiatrisjuksköterska och
demenssjuksköterska. Detta är några kostnadseffektiva områden för att förbättra
vård och omsorg och ytterst hemtjänstens uppdrag.
Vi anser nu att
hemtjänsten i Hörby kommun måste omorganiseras, utifrån aktuell forskning måste
arbetsgrupperna delas upp i mindre områden med gruppledande undersköterskor.
Idag finns ca 80 personal vilket skulle innebära 4 grupper med 20-25 personal i
varje grupp. Tanken är att en
gruppledande undersköterska som har vidarutbildning i tex demens, palliativ
vård och handledning får uppdraget. Vi ser att det är lämpligt att gruppledande
undersköterska själv hanterar vikarieförsörjningen. Utifrån detta måste
bemanningsenheten ses över, då den idag enligt de redovisningar som presenteras
Sn inte hanterar sitt uppdrag, med vikarieförsörjningen. Behövs enheten eller
kan den omorganiseras och läggas ut i verksamheten?
För att leda de 4
hemtjänstgrupperna behövs förslagsvis 2 enhetsledare som ansvarar för budget,
utvecklingsfrågor, arbetsmiljö, rekrytering och rehabilitering etc.
Den som leder
enhetsledarna är förslagsvis socialchefen. Denna organisation skulle inte
betyda fler anställda individer då en omfördelning kan göras i arbetsuppgifter
och en översyn eller avveckling av bemanningsenheter utförs.
Socialdemokraterna
yrkar
-
att en omedelbar översyn görs av
hemtjänstorganisationen enligt motionens syfte
-
att de motioner som är inlämnade till socialnämnden av
Socialdemokraterna hanteras skyndsamt
-
att de motioner som är bifallda av kommunfullmäktige
skyndsamt verkställes
Socialdemokratiska fullmäktigegruppen
Susanne Meijer
(S) Johan Månsson (S)
Hörby 2014 01 22
Referenser:
http://www.folkhalsoguiden.se/Publikationer/365/362/Halsa-och-framtid-i-offentlig-sektor/
http://www.folkhalsoguiden.se/Projekt.aspx?id=3698&cid=348&soitems=&searchtext=&saitem=4
http://www.tcotidningen.se/friska-arbetsplatser-utmarks-avhogt-i-tak-och-ett-bra-ledarskap
http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?openagent&key=god_halsa_ar_lonsamt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.