S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








torsdag 27 februari 2014

Socialnämndsmöte o intet nytt i budgeten




Då hade vi  Socialnämnd ikväll, extra sådan och bokslutet för 2013 skulle tas. 



Men hör och häpna, det var inte klart. Det kallar jag för grava brister i den ekonomiska styrningen som femklövern har. Man kan inte bara skylla på tjänstemännen, politiken har ansvaret för att tillföra resurser. 




Vi framför vår allvarliga kritik till att femklövern inte kan presentera ett bokslut 2013 i februari månad 2014.

Chefsekonomen meddelar att det finns mycket brister i hela Sn, att detta analyseras tillsammans med PWC. 

Återigen. Det meddelas att utbildningen till ansvariga i ekonomihanteringssystem QlikView inte blivit utförd och att detta skulle vara en del av bristen i ekonomiska styrningen.

Som Socialdemokraterna ser det, är det brister i styrning och ledning och detta är ytterst femklöverns ansvar. S har återkommande påpekat muntligt, i protokollsanteckningar och reservationer att en verksamhet måste ha måltal som uppfylls gällande kompetensutveckling på ledarsidan. Nämndens måltal talar sitt tydliga språk då inga av dessa områden överhuvudtaget tangeras.  Socialchefen menar att det behövs mer ekonomiskt stöd till Sn och  att det behövs mer ekonomiskt stöd till ledarutveckling.

Tyvärr erbjuder inte femklövern detta utrymme till verksamheten och det är beklagansvärt.

Vi vill återigen påpeka det allvarliga i budgetarbetet, det är orimligt av majoriteten att tro att socialnämnden skall hämta in till dags dato 30,875  miljoner och samtidigt utveckla och stärka verksamheten. Socialdemokraterna har återkommande påtalat att socialnämndens verksamhet är underbudgeterad samt att förutsättningarna för nämnden att hålla en budget i balans naturligtvis inte är eller har varit realistiska.
Därför tolkar vi det som att femklöverns försök att återigen vända skutan inte lyckas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.