S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








onsdag 17 juli 2013

Demokratiskt hyckleri

Hörby kommunfullmäktige med femklövern i ledningen tillsatte ett antal beredningsgrupper i fullmäktige, en av dem var Visions och demokratigrupp som arbetade med medborgardialog.

En dialog som gav 126 svar enl. Per Elis blogg. Detta ger inte mycket, för att få svar på vad vi skall utföra i Hörby, kanske en hint om vissa processer. Jag ser såklart fram emot att läsa svaren från kommuninnevånarna. Då  får jag även en möjlighet att informeras om vad de 126 Hörbyborna vill ha ut av oss politiker.

Dock när jag var på Hörby marknad och pratade sjukvårdspolitik så mötte jag säkerligen ett tusental människor, delade ut lika många blad. Samtalade säkerligen med ett hundratal personer. Den stora frågan var bla tillgänglighet på vårdcentralen i Hörby. Oron över alla struligheter på akuten i Lund och oredan i Hörbypolitiken.

Femklövern har härjat vilt i Hörby

En undersökning presenterades i dagarna av SCB med 1000 personer som underlag. Frågor gällde förtroende för politiker och tjänstemän, möjlihet till påverkan och inflytande för kommuninnevånare.
Anders Sannerstedt som är docent i statsvetenskap uppger enligt Skånskan att siffrorna för Hörby är väl låga , 27 av 100.
I papperstidningen i SKD kan man läsa att vi i Hörby rasat i botten sedan förra mätningen år 2010 då vi fick siffrorna 44 av 100.  Detta är beklämmande och en fara för demokratin. Jag har skrivit om detta ett flertal gånger i min blogg under de senaste tre åren. Då har det framförallt gällt det kaos som präglats socialnämnden med dyra efterverkningar i dagens läge. Omsättning på personal, senfärdiga politiska beslut sena igångsättningar av verksamhetsförändringar. Etcetera, etcetera.


Jag som Socialdemokrat får stå till svars som kommunpolitiker pga femklöverns bråk och intriger. De har tappat mitt förtroende och vem kan jag lita på.

Mina kompisar, bekanta och patienter skämtar med mig.

 Hur i all världen står du ut med politiken? Varför gör du det ? Jo, svaret är enkelt jag brinner av lust att förändra och driva S frågor speciellt för unga, äldre, sjuka och funktionshindrade samt arbetsmarknadsfrågor.

Då jag var ung SSU:are mötte jag Olof Palme vilket var stort för en ung ordförande i Hörby SSU 1977-79. Politik är att vilja förändra, att arbeta för de med svagare röst än vad jag har. Så länge det funkar för mig och mina väljare vill ha mig så är detta min uppgift att driva.


Som vi kan läsa i senaste protokollet från kommunfullmäktige så har mandatperioden förlängts med ca 4 månader. Så här lyder protokolltexten:

§ 86 Dnr 2011/133
Förlängning av slutdatum för fullmäktiges beredningsgrupper
Kommunfullmäktiges beslut
Kommunfullmäktige beslutar att beredningsgrupperna Vision och demokrati och Hållbar
tillväxt och bo och byggande får slutdatum framflyttad till årets slut den 31 december
2013 samt att förrätta val av ledamöter för tiden 1 september 2013 – 31 december 2013

Vi Socialdemokrater undrade varför femklövern skulle ha nyval, men det är ju inte så långsökt att förstå att de vill ha andra namn de sista 4 månaderna. Vi i S fortsätter med våra ledamöter, men jag tycker det är klart bekymmersamt med den demokratiska processen. Vad tror femklövern i Hörby att de skall uppnå med nya ledamöter i grupperna.  Vi i S kan inte lägga oss i förfarandet eftersom de äger sina platser och nominerar vem de vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.