S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 9 juli 2013

Arbete för alla.

Vad menar vi i Sverige med  meningen ARBETE FÖR ALLA. 


Menas det sysselsättning, någonstans att vara under dagen, skall det vara något meningsfullt eller är det ett värdigt arbete vi pratar om. Skall jag få lön , eller något konstigt bidrag med 5 kronor i timmen som vissa har som deltar i daglig verksamhet.


Jag har inte hört eller läst några skarpa förslag i detta ämne  ARBETE FÖR ALLA.
ÄR det arbete för alla, skall det vara även vara för funktionshindrade, men var tar de vägen i debatten.

Detta är en fråga jag anser måste lyftas mycket mer....vad skall annars våra unga individer som inte platsar i samhället göra. Skall de gå och känna sig misslyckade, inte vara behövda i samhället.

Det finns en FUNKA utredning som skriver om hur fler funktionshindrade skall få arbete. I detta förslag ser jag att de vill att Samhall skall konkurrensutsättas. Men nu får det väl ändå vara nog. Samhall var betydligt bättre får "många " år sedan. Idag platsar inte de personer i Samhall som var där för ca 10 år sedan, de har för mycket hinder.

Idag är det framförallt individer som arbetar "bra " och mycket som platsar där.
I artikelns skrivs att :


Handikappförbunden har tidigare varit mycket kritiska till att regeringens vårdbudget inte innehållit konkreta åtgärder för att synliggöra problemen med funktionsnedsättningar. Förbunden räknar med att var tionde svensk i arbetsför ålder har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sin funktionsnedsättning. 

Det skrivs tidigare i artikeln, men jag kan inte finna vad som skulle blivit bättre. Tillsammans måste vi kämpa för en politik som lyfter upp alla med arbetshinder kopplat till funktionen.
Kan vara pga neuropsykiatrisk anledning, syn-hörsel-luktnedsättning m. m  Therese hade svårt att få jobb.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.