S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








måndag 16 januari 2012

Dagens Nyheter med reflektioner från (S)usannes värld

Stor båt fastnar på grund

Med anledning av det grundstötta fartyget vid den Toscanska kusten så måste väl alla funderingar gå till vilket utrymme detta ges i pressen.

Jag blev förstummad då min lördagskväll stördes i fem minuter mellan kl 21.00-21.05 med ett extra nyhetsinslag. Min deckare Midsomer Morden fiick vänta hela fem minuter.
Visst är det ett välfärdsproblem om än så sorgligt att detta ges så stort utrymme i media.

Fast vi Svenskar är väl trötta på allt annat elände i Irak, Iran, Asien, Afrika you name it. Vi orkar inte bry oss om alla dessa araber och muslimer till på köpet. Jag är väl krass och ironisk. Men det är svårt att låta bli att jämföra nyhetsvärdet som ges i pressen till förmån för den välsituerade medborgaren.

En en skola säljs på blocket skall det vara ett skämt från en glad Nisse eller Nissa. Med döma av artikeln verkar det ju helt otroligt om ett tillstånd för att driva en friskola skall kunna hanteras på detta vis. Skolan skall kunna ta emot 180 elever i  årskurs 1-6.
Enligt Anna Sundberg, skolinspektionen som intervjuas i kvart i fem ekot, finns det inga regler som består av att det inte är tillåtet att sälja tillståndet och aktier på detta vis. Lyssna på Kvart i fem ekot  så får du själv höra att det inte är ett April skämt.

Lärarlegitimationer granskas av ett bemmaningsföretag Proffice 4 minuter per ansökan. Jag anser det mycket besynnerligt att företag skall göra en myndighetsbedömning. Det kan inte vara rättsäkert i min värld och jag skall nu med intresse följa den fortsatta diskussionen och granskningen.

Dagens nytt i Hörby

Skolinspektionen är även kritisk mot att friskolan köper in undervisning i slöjd, musik och moderna språk av kommunen. Enligt lagen är det inte tillåtet att lägga ut verksamhet som är kopplad till undervisningen på entreprenad. Jag undrar ju hur detta är hanterat i barn och utbildninsnämnden. Vi har ju haft detta så i många år med bussabarn till Georgshill mm för språkundervisning.

Beymmersamt är även den kritik Hörby fått från skolinspektionen om särskolans pedagogiska planer. Här finns tydligen mycket att göra för att eleverna skall få en bra och kvalitetsmässig tillvaro i skolan. Trygghet i skolan, säkerhet på raster och god undervining baserat på det individuella behovet måste vara ett måste för alla barnen.

Tyvärr är risken i sparivern nu när vi ligger många miljoner minus att femklövern i Hörby sparar på de som behöver det bäst. Ett sätt att spara är att dra ner på läxläsning. Något som är viktigt för de som behöver extar hanldelning och stöd. Barn som är trängbodda, som har svårt att få lugn och ro hemma. Barn som har en eller två föräldrar som inte har möjlighet kanske pga sjukdom eller annat att hjälpa sitt barn. som Socialdemokrat anser jag att dessa barn skall ha utökad hjälp. Vilket med all säkerehet motverkar utanförskap och otrivsel i skolansvärld.

Släng upp väskan på ryggen och spring iväg till skolan , det skall alla barn kunna göra och känna sig trygga och sedda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.