S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 1 maj 2016

1 Maj Hörby 2016

Min dag började tidigt  i grannkommunen tillsammans med S-kvinnogruppen Victoria Höör/Hörby
Att samverka mindre kommuner emellan är mycket viktigt både i partipolitik och politisk samverkan över kommungränserna. Det är då vi blir starka och kan fortsätta att arbeta med den lilla kommunen i det stora sammanhanget.


Därefter begav jag mig hemåt för att hjälpa till med planering av fika i vår ABF lokal. Mitt tal skulle skrivas rent och ses över en gång till.



På mittbilden ser ni Annelie Karlsson (S) riksdagskvinna från Kristianstad tillsammans med Henrik Andersson (S) gruppledare i Hörby. Och missa inte Anders Johanssons häftiga traktor.


.
Hörby må ha  haft det originellaste 1 Maj tåget  Sverige. Då vi inte har en gående blåsorkester så fick det bli en åkande. Här ordnade Anders Johansson detta galant med hans fina traktor från ca 1950 talet med tillhörande släp. Jag utlyser härmed en tävling ang. Sveriges originellaste 1 maj tåg.

1 maj 2016














Samverkan är ytterst viktig för att hållbart Hörby
Sedan Socialdemokraterna bildades 1889 har mycket hänt. Socialdemokraternas arbete har lett till att Sverige blivit en demokrati och en av världens främsta välfärdsnationer. I över hundra år har vi  stått upp för frihet, jämlikhet, solidaritet och demokrati i Sverige och resten av världen. Första maj är vår högtidsdag. Arbetarrörelsen kämpade och stred under många år för att denna dag skulle bli en helgdag. Vi gick stärkta fram i valet i Hörby. Vi tog ansvar och inledde förhandlingar med C, L, Mp och Kd. På lokalplan arbetar vi närmre varandra än i region och rikspolitik.
Vi måste vara i en majoritet för att få beslut som håller i våra nämnder och i kommunfullmäktige. Vi arbetar för en rättvis Socialdemokratisk politik i Hörby. Vi strid för den svenska modellen under parollen "Tillsammans för Hörby". Rasister ökar i antal. I Hörby gör Sd  sitt bästa för att motverka ett sammanhållet och stabilt Hörby. Nordfront har försökt att skrämma mig på Metropolmötet, då de filmade mig under dryga timmen.

 Med det är skräp och de skrämmer mig inte, jag fortsätter att jobba för att motverka deras nästen och nazistiska organisation så mycket jag bara kan. Det skall vi göra tillsammans
Vi arbetar hand i hand mot rasism och nazism och gör det gemensamt med Höör där kommunalrådet Stefan Lissmark Socialdemokrat blivit trakasserad och fick sopor utslängda av Nordfront utanför sin bostad.
Vad händer lokalt.
S i Hörby vill att våra äldre skall umgås och träffa unga personer med funktionshinder i Källhaga området.  Det vill inte Sd inte heller pensionärspartiet SPI. De  vill inte skapa gemenskap, de vill skapa segregation och utanförskap.
Sd fortsätter och nu tillsammans med Moderaterna i Hörby att verka för att lägenheterna på Statoiltomten inte skall kunna användas för serviceboende åt äldre, unga och handikappade. Sd anser att det endast skall vara insatslägenheter. Sd är rädda för att  Hörbybor med funktionshinder och att våra nya Hörbybor, som flytt från krig och elände skall utgöra en social dumping på området.
Vi i S fick igenom i samverkan med majoriteten att minst hälften av lägenheterna skall  vara hyreslägenheter samt en stor andel skall vara lägenheter för äldre, sjuka och handikappade med mindre behov. Hörby måste bygga ca 50 bostäder årligen för att möta den befolkningsökning som vi så väl behöver i kommunen. Skåne växer och vi måste vara på banan , något som förra styret helt missat.
Jag kan inte förstå hur Moderaterna som styrt Hörby i 8 år, så skickligt lyckats med att undvika att utveckla kommunen.
Vi har knappast mark att bygga på, inga planerade bostäder, våra kommunmedborgares fastigheter är i ett skamligt skick. Vi planerar nu för utbyggnad, ombyggnad och renoveringar av våra skolor, äldreboende och kontorslokaler till vår personal. Det är en stor ekonomisk utmaning för oss men vi skall klara det.
Vi arbetar för att minska timanställningar. Vi skall Se till att fler får heltidsarbete istället för deltid. För när tillfrågas tekniska nämndens personal om de vill möjligen vill ha  en heltid. Men vård och omsorgspersonal, där är det en självklarhet.  Nä, heltid skall vara ett krav i anställningen, det är så S arbetar för feminism och jämställda villkor.
Så därför  är det än viktigare än förr att samverka och skapa samarbete med en skarp Socialdemokratisk profil. Vi arbetar för ett Hörby som bygger upp en intressant kommun för nya medborgare. För företagare, nya arbetstillfällen då får vi ett Hörby som är stollt över sig .
Vi har tagit emot fler människor per capita än något annat EU-land.
Vi ska vara stolta över att vi är det land som gett flest behövande en fristad och möjlighet till ett bättre liv. Detta i Olof Palmes anda. En anda som vi måste se till att klara av bättre ,för idag skulle inte Palme bli så glad över de restriktioner som finns och planerade i bla anhörigåterförening, eller hur vi arbetar med barnperspektivet. Här är SkåneSossarna tuffa och driver på generösare och mer human politik.
Vi skall se till att våra nyanlända kommer in i språkträning snarast. Att de kommer ut i föreningslivet och i olika kulturaktiviteter. Vi har ett rikt ideellt intresse för att arbeta med språkcafeé bla i ABF´s regi för inkludering i Hörby. Jag vill rikta mitt varmaste tack till alla er som ger av er fritid för att inkludera våra nya Hörbybor.


Tack till Första maj kommittén som arrangerat dagen och nu går vi gemensamt till vår ABF lokal för att dricka kaffe och äta en röd tårtbit.


Susanne Meijer (S) kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Hörby kommun



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.