S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








måndag 8 december 2014

Sluta klaga! Vi organiserar oss !









 
I budgetpropositionen för 2015 föreslår vi  Socialdemokrater som leder regeringen, reformer för fler jobb, bättre resultat i skolan, bättre miljö och ett hållbart klimat, för jämställdhet samt för att värna den svenska modellen. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna och Vänsterpartiet. Regeringen investerar omkring 25 miljarder kronor 2015.
 






Sammanfattning av budgeten  kan du läsa här. Tyvärr blev det nu så att Sd valde att rösta för alliansens budget och självklart kan inte vi socialdemokrater arbeta med en alliansbudget.  Ett kommande bekymmer för oss lokalpolitiker som baserar flera av våra förändringar på vår riksdagsbudget bla ökade arbetstillfällen och utbildning  med trainee platser i äldreomsorgen, ökade satsningar på lärarkåren.
 
En hätsk debatt har rått den senaste veckan efter beslutet att utlysa extraval. Speciellt Centerns partiledare A. Lööf orerar sig, men jag väntar nu på att hon skulle äta upp sin sko eller var det hatten. Jag är otroligt trött på hennes sarkastiska utspel, oresonlig och raljerande är ton.  C menar att det var makten som var viktigast, bedrövligt av C.
 






Veckans regeringskris gick direkt över i en valrörelse.
 Temperaturen skruvades upp ytterligare när först finansminister Magdalena Andersson och sedan statsminister Stefan Löfven gick ut och var tydliga med att Sverigedemokraterna är nyfascister i sin historik och argumentation. Sd ställer grupper mot grupper, de motverkar jämställdheten, de motverkar vårt mångkulturella samhälle.
 


Det är viktigt att lära av historien som författaren Henrik Arnstad utvecklar genom sin diskussion att  ultranationalismen är viktigare än något annat. Två faktorer som visar att Sd är ett nyfascistiskt parti. Först: Den är inte kompatibel med den liberala demokratin, och den godkänner inte vissa medborgargrupper som delar av nationen. Det brukar börja med judarna, sedan kan det gå vidare till muslimerna och romerna, men de brukar alltid komma tillbaka till judarna.
 


Andra: deras tankar om  degeneration. Sverige sägs vara på väg mot en katastrof på grund av invandringen, PK-vänstern, feminister, miljöpartister och andra "Sverigehatare".
 


Dom flesta av oss har facebook , det är enkelt att scanna av anhängare av Sd och deras utläggningar och merparten har ett kraftigt nervärderande språkbruk om invandring, lyxinvandring, massinvandring och skäggbarnen. Jag vill inte ha ett samhälle som präglas av Sd retoriken.
 
Jag kommer att göra mitt yttersta för att motverka alla rasistiska utläggningar som Sd sprider runt sig.




Jag vill ha:
 
  • Ett samhälle som präglas av Socialdemokratisk ideologi. Där vi har skattefinansierad välfärd, inget vinstintresse i vård, skola och omsorg en god samverkan med fackliga organisationer och riktigt bra arbetsmiljö med bra arbetsrätt.  
  • Ett samhälle med rätt till abort enligt den nuvarande Svenska lagstiftningen.
  • Ökat stöd för kvinnojourerna -  Kvinnojourer måste säkras.
  • Ett samhälle med kvotering av män till styrelser.
  • Ett samhälle av mångfald för funktionshindrade, handikappade, för invandrare/flyktingar och nysvenskar.
  • Ett solidariskt samhälle som byggs på jämställdhet, jämlikhet för alla.
  • Ett samhälle som månar om sina svaga medborgare, sina äldre och sjuka medborgare. Ett samhälle som månar om utsatta människor som flyr från  krig, tortyr och förföljelse.
 
Det är ett väldigt tjatande om sk beröringsskräck att Sd inte får komma in i samtalet, att vi andra politiker inte vill lyssna på dem. I Hörby kommun,  min hemkommun, där jag som medlem i det största partiet, Socialdemokraterna, har fått förtroendet av mina väljare att föra en Socialdemokratisk politik. Här har tyvärr Sd blivit andra största partiet. Naturligtvis tog jag Sd i hand efter valet, och då fick jag frågan varför jag inte bjudit in dem till samtal. Men det är ju helt omöjligt eftersom vi står långt från varandra i politiken. Märkligt nog ansåg inte Sd lokalpolitiker detta. Säkerligen är det här bekymret är, vi i Socialdemokraterna och andra partier har inte förmått att klargöra den politiska skillnaden. vi har inte lyckats att lyfta frågan om solidaritet med människor i nöd och på flykt.


Det är mycket kvar att göra. Och vi socialdemokrater skall göra.


Röda Henriks analys !!!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.