S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 11 november 2014

Märkligt




Ett i mitt tycke märkligt agerande av vårt avgående kommunalråd. som nu ger sista sparken till socialnämnden som har varit och är underbudgeterat i minst 10 år.

Hur kan Moderaterna anse att en budget skall gå i lås med det havererade sjuk och försäkringsskyddet vi har i Sverige. Alla som lämnat A- kassan pga borgarnas politik. Vilket lett till höga kostnader i socialbidrag för kommunerna och lidande för individer.

Jag påstår att det är först våren 2014  som kommunstyrelsen fått fart och samlat sina krafter för att stödja socialnämnden. Femklövern med Lars Ahlqvist i spetsen har inte lyckats med sin grupp och att stödja sina politiker, här ligget ett tungt ansvar på kommunalrådet som man inte kan frånsäga sig med ord som att citat Kommunalrådet har svårt att dölja sin irritation. Trots otaliga krismöten fortsätter socialnämnden att blöda ekonomiskt. Jag anser inte att Socialnämnden är värd att få en känga som skånskan beskriver detta. 


Den nya majoritet som nu formerar sig med 
S + C+FP+MP+KD har den högsta ambitionen att få budgeten i balans och då anser vi att vi förmodligen måste öka på budgeten framöver. Nu väntar vi på effekt av det förändringspaket vi har klubbat enhälligt i socialnämnden. 





2 kommentarer:

  1. Jag tycker att mobbingen av förra ordföranden skadat nämndens arbete, och tyvärr har inte den oron försvunnit då de personerna är kvar. Och de har ofta avvikit från huvudfokus och dykt i detaljer. De har också fördröjt analysarbetet. Ingen skugga på S-oppositionen i nämnden för det, det är inte ert ansvar. Och Birger gör verkligen ett förtjänstfullt arbete.

    Nu är vi överens om handlingsplanen från PWC, och det är bra. Men det har tagit tid, och kommunen får det ekonomiskt tuffare pga det. Det är svårt att inte tala öppet om.

    SvaraRadera
  2. Lars, det är vi helt överens om och jag var den första som agerade mot den dåliga behandlingen som delar av femklöverna utförde i socialnämnden.

    Trots detta menar jag att varje gruppering måste hantera sitt område och reda ut bekymren och jobba mycket internt med sin grupp och inte ställa nämnder mot varandra viket jag anser att det görs i denna artikel.

    Det är dags att knyta ihop säcken och går vidare nu och låta den nya grupperingen, Majoriteten , forma sitt uppdrag. Om säcken inte knyts ihop kommer det att bli svårigheter för fortsatt arbete, eftersom trätoämnena blir som en varande böld. Det är dags att försöka läka ihop såret och går vidare.

    SvaraRadera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.