S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








söndag 13 maj 2012

Ekonomi, ekonomi och återigen ekonomi

Återigen Skd artiklar om Socialnämnden, tänk om vi kunde få mer intressant att läsa. Då menar jag om alla positiva delar och utvecklingsmöjligheter som vi politiker kan delta i och arbeta fram.

Jag är så självgod och dryg att jag vill påstå att om Socialdemokraterna hade styrt i Hörby så skulle läget varit betydligt bättre. Då menar jag att de omtalade och otroligt angelägna hemmaplanslösningarna skulle varit igång för länge sedan.

Under förra mandatperioden så diskuterade jag + Göran Håkansson (M) och Sonja Persson (C) hur vi kunde förbättra om starta hemmaplanslösningar. Vi var vad jag minns rörande överens om bla lösningar för socialpsykiatrin, med bra boende, dagverksamheter och arbetstillfällen. En utveckling och förstärkning av arbete och stöd för personer med psykiska funktionshinder.

Vad som sedan hände efter min tillfälliga flytt till annan stad 2 år då jag ej var aktiv i Hörby politiken , kan man sia om. Mina socialdemokratiska partikolleger menar att det var bortaplanslösningar och fritt sök för individen som gällde. Ingen riktad eller mycket få uppsökande verksamheter. Den nya omorganisationen med fd Socialchefen  Eva Carlström var allena rådande. Socialdemokratiska synpunkter var ej så intressanta.
Att sälja ut och lägga på entreprenad blev ett honörsord, och Vallgården ligger nu i Caremas händer. En granskning pågår om avtalet och förfrågningsunderlaget. Var det tillfredsställande, eller var det så som jag tror att borgana ville till varje pris lägga ut skattefinansierad vår och omsorg till privata intressenter.

Avtalet idag ger att alla tomma platser bekostas med skattepengar. Många kommuner har helt andra avtal där Carema, Attendo , you name it får stå för hela eller halva kostnaden för en tom plats. Men så inte i Hörby. JAG VÄNTAR MED INTRESSE ÖVER DEN EXTERNA GRANSKNING SOM PÅGÅR AV VALLGÅRDENS UTLÄGGNING PÅ ENTREPRENAD, DEN SKALL LÄSAS MED INTRESSE.

Nu börjar besparingsvindarna blåsa och skd inlägget  tar upp detta Hörby kan tvingas till nya besparingar.

Självfallet har socialnämnden det största oket att bära gällande att vi drar över vår budget en lagstadgad verksamhet. Nämnden har  fått ökade kostnader pga den Moderata politiken med nedmontering och försämring i bla arbetslöshetskassan, sjukförsäkringen samt många arbetslösa ungdomar.

DE UNGDOMAR SOM ÄR UTAN GYMNASIBEHÖRINGET HAR CA 40 % ARBETSLÖSHET, DE MED GYMNASIE CA 20 %.

UNGOMAR I SOCIALPSYKIATRI ELLER MED NÅGOT FUNKTIONSHINDER HAR TROLIGEN MINST 75 % ARBETSLÖSHET. DE ÄRO ICKE INTRESSANTA PÅ MARKNADEN INTE ENS I DEN KOMUNALA VERKSAMHETEN.

Socialdemokraterna påstår kroniskt att Socialnämnden är underbudgetarad. Socialnämnden måste få en rimlig budget.

Förvaltningen påtalar att hemmaplanslösningar inte blir verkställda detta år. Den nya organisationen bedöms nu kunna sjösättas först 2012/2013. Det är inte rimligt att tro att förvaltningen skall hämta in besparingsmålen.

Socialnämnden befinner sig i ett mycket allvarligt ekonomiskt läge. Det är tydligt att det finns och har funnits under flera år allvarliga brister av den ekonomiska styrningen och uppföljningen som ytterligare måste förbättras.

Förslag är lagda på besparingar under 2012, följande som presenteras på 12,5 miljoner förväntas tas in på 9 månader. Helt orimligt.

·         5 miljoner på att införa hemmaplanslösningar

·         2 miljoner på omfördelning av aktivitetsstöd

·         500 tkr på schemaplanering (tillkommer kostnad för inköp av IT för schemaplanering och 2 nya bilar)

·         4 miljoner översyn av organisationen (bla minskad personal)

·         1 miljon i allmänna besparingar

Vi vet inte hur organisationen och anställda påverkas av förslagen. Trots detta ligger förslagen kvar. Vidare anser S att de förslag som kvalitets mässigt drabbar en större del av kommuninnevånarna skall beslutas av kommunfullmäktige.
Socialdemokraterna har återkommande påtalat att socialnämndens verksamhet är underbudgeterad samt att förutsättningarna för nämnden att hålla en budget i balans naturligtvis inte är eller har varit realistiska.











5 kommentarer:

  1. Finns det någon uträkning på vad hemmaplanslösningar kostar?
    Och om man ska dra igång, hur ser budgeten ut? Investeringskostnader/uppstartskostander, overheadkostnader, break even-dvs när går man så att säga med plus. HUr mycket ska man göra, vad ska man göra för att det ska vara hög kvalité och dessutom spara pengar till kommunen? HUr ser reträtt planen ut? Vad gör man om man inte når upp till målen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel, du sitter ju på 2 stolar eftersom du är anställd i och aktivt driver Davsjö Vårds företag som Hörby kommun köper mycket av. För övrigt en bra verksamhet som du är engagerad i och som vi behöver lära mer av.Dock så det är tveksamt om jag vill ge dig siffrorna. Men visst finns det uträkningar. mvh susanne meijer

      Radera
    2. Tyvärr Susanne så måste uträkningarna lämnas ut om Daniel på korrekt sätt söker dom vilket han inte gör just nu.

      Sen till ämnet.

      Vackert skrivet! Det ska till en sosse att äntligen ta bladet från mun och dryfta rätt åsikter..

      Radera
    3. Hej debattvillig, vem du nu är, tråkigt att skirva anonymt i dessa okontroversiella frågor.

      Men , siffrorna kan hämtas via kommunkontoret om han vill ha dem, jag skriver inte detta på min blogg.
      Sen begriper jag inte vad du menar med rätt åsikter o ta bladett från munnen, utveckla dig kortfattat. /susanne

      Radera
    4. Jag tänkte på innehållet i ditt senaste inlägg i bloggen vid namn "ekonomi ekonomi"

      Det var vackert skrivet och äntligen tar nån bladet från mun och dryftar rätt åsikter.

      Radera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.